PARTNER PORTALU
PARTNERZY PORTALU
Bakalland - partner portalu Comarch - partner portalu Crédit Agricole - partner portalu www.nagel-group.com - partner portalu sniezka - partner portalu

Browary rzemieślnicze przystąpiły do letniej ofensywy

Browary rzemieślnicze przystąpiły do letniej ofensywy fot. materiały prasowe
0 0

Polskie browary rzemieślnicze co roku z coraz większą siłą przechodzą latem do ofensywy w piwnej rewolucji, która tworzy smakową i aromatyczną alternatywę dla różnych koncernowych produktów takich jak: radlery, shandy, czy napoje typu cola, a nawet woda.

Według raportów serwisu Piwna Zwrotnica, jeszcze w 2014 roku browary rzemieślnicze wypuściły na rynek 23 piwa w lubianym latem stylu pils i 9 lekkich piw pszenicznych w polskim stylu grodziskim. W kolejnym roku rzemieślnicy dorzucili na cieplejsze dni jeszcze więcej pilsów i grodziskich, a oprócz tego 21 różnych witbierów, odświeżyli zapomniany styl gose, rozpoczęli serię wariacji wokół kwaśnych piw w stylu sour ale i orzeźwili piwoszy pierwszą rzemieślniczą chmieloniadą z Browaru Bazyliszek.

Prawdziwy zalew smaków na lato miał miejsce w 2016 roku, kiedy na rynek trafiły m.in. 33 sesyjne – czyli odpowiednie na wypicie więcej niż jednej butelki – IPA, 20 dedykowanych wakacjom summer ale, 29 hefenweizen i setki innych „plażowych” piw z dodatkiem soku i skórek z owców. Pojawiła się też Nachmielona z Browaru Nepomucen, pierwsza rzemieślnicza woda mineralna z dodatkiem chmielu.

– Jeśli lato ma kojarzyć się z piwami smakowymi lub piwnymi miksami, to rzemieślnicy chcą, żeby to był smak prawdziwego piwa i prawdziwych owoców – mówi Ziemowit Fałat, współwłaściciel Browaru PINTA, który do zrobienia warki Kwasu Gamma w stylu raspberry sour wyciska tysiąc kilogramów malin.

Chociaż „letnia” oferta polskich browarów rzemieślniczych ma nadal śladowy udział w rodzimym rynku alkoholowych i bezalkoholowych napojów na lato, to w tej niszy zaświeciły już pierwsze gwiazdy. Stylem, od którego zaczęła się piwna rewolucja w Polsce jest grodziskie. Lekkie, niskoalkoholowe, pszeniczne i wędzone piwo co roku ma kilkanaście nowych premier. Jedną z nich w tym roku będzie kooperacyjne Grodziskie, aromatyzowane suszoną śliwką, warzone wspólnie przez Browar PINTA i Browar Nepomucen.

Wybitnie letnim, niskoalkoholowym, pszenicznym piwem z sokiem brzozowym (tradycyjnym napojem Słowian) jest Son of a Birch PINTY. Ten sam browar słynie też z malinowego Kwasu Gamma i całej serii innych piw kwaśnych, chętnie pitych w upalne dni. Oprócz Ataku Chmielu w stylu IPA najchętniej kupowanymi latem piwami z PINTY są lekki, polski pils Pierwsza Pomoc i cytrusowa w aromacie APA A ja Pale Ale.

Zachwalaną kraftową ofertą na lato jest 1 na 100 z Browaru Kormoran. Jest to lite rye APA, czyli lekkie, żytnie piwo o zawartości alkoholu 1%. Z tego samego browaru pochodzi najlepszy polski Witbier – Podróże Kormorana. Jest to białe piwo o przyjemnym, lekkim aromacie zboża, kolendry i skórki pomarańczy. Do tej konstelacji gwiazd można dodać pszeniczne piwa Be Like Mitch z AleBrowaru i Hey Now z Pracowni Piwa uwarzone w stylu american wheat. Ale w internecie nie brakuje różnych, subiektywnych rankingów rzemieślniczych piw na lato z kilkunastoma innymi faworytami.

W tym roku łączna liczba premier dobrych na wakacyjne nasiadówki, lekkich piw z polskich browarów rzemieślniczych pewnie znowu będzie liczona w setkach. Do tego dochodzi co najmniej kilkadziesiąt już sprawdzonych piw warzonych przez kraftowych piwowarów od jakiegoś czasu. Jedyne co teraz pozostaje to – podobnie jak w koncernach piwowarskich – trzymać kciuki za ciepłe lato.

POLECANE

KOMENTARZE

+ DODAJ KOMENTARZ

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!