PARTNER PORTALU
PARTNERZY PORTALU
partner portalu partner portalu

Europejscy producenci alkoholi chcą informować konsumentów o składzie, ale tylko online

Europejscy producenci alkoholi chcą informować konsumentów o składzie, ale tylko online fot. mat. pras.
0 0

Europejski sektor napojów alkoholowych zgłosił propozycję, aby informować konsumentów o wartości energetycznej i składnikach piwa, wina i napojów spirytusowych albo bezpośrednio na etykiecie, albo online. Krytycy twierdzą, że to zabieg mający na celu utrudnienie dostępu do informacji w trakcie zakupu.

Napoje alkoholowe zostały wyłączone z przepisów UE dotyczących etykietowania, które weszły w życie w grudniu 2014 r. w odniesieniu do wszystkich innych produktów spożywczych i napojów, ale Komisja Europejska w marcu 2017 r. wezwała ten sektor do przedstawienia wniosku w celu samoregulacji. Komisja wyznaczyła roczny termin na przedstawienie propozycji. Siedem organizacji handlowych zajmujących się obrotem piwem, winem i napojami spirytusowymi podjęło dobrowolne zobowiązanie w tej sprawie, kierując je do unijnego komisarza ds. zdrowia Vytenisa Andriukaitisa, który będzie odpowiedzialny za analizę wniosku.

Europejski sektor napojów alkoholowych stwierdził, że zobowiąże się do dostarczenia informacji na temat wartości odżywczych oraz wykazu składników swoich produktów. Informacje te będą dostarczane konsumentom za pośrednictwem Internetu, np. poprzez podanie linku lub kodu QR na samej etykiecie, aby umożliwić łatwiejszy dostęp. Wartości energetyczne będą podawane w przeliczeniu na 100 mililitrów, tak jak w przypadku standardowych napojów, ale mogą być również dostępne dla typowej porcji, o co przemysł spirytusowy wnioskował już od dawna, głównie ze względu na whisky i gin.

– Zwracamy się do Komisji Europejskiej, aby rozważyła możliwość pozwolenia na podawanie na etykietach wyrobów spirytusowych wartości kalorycznej w odniesieniu raczej do typowej porcji niż 100 ml – powiedział Ulrich Adam, dyrektor generalny grupy przemysłowej spiritsEUROPE, która reprezentuje krajowe organizacje i międzynarodowe koncerny, takie jak Diageo i Pernod Ricard.

Branża piwowarska podaje, że ponad 70% piw w UE już teraz podaje na etykietach skład. Niektóre kraje same ustanowiły bardziej rygorystyczne zasady dotyczące etykietowania alkoholu, np. Austria wymaga od producentów niektórych win ujawnienia ilości cukru w przeliczeniu na porcję.

Jak przypominają eksperci Pro-Log SA – specjaliści w zakresie etykietowania produktów akcyzowych – przepisy unijne wydane w formie rozporządzenia stosowane są bezpośrednio w Polsce bez potrzeby dodatkowej ich implementacji. Unijne przepisy nakazują, aby etykiety większości alkoholi zawierały następujące informacje:

NASTĘPNA STRONA

POLECANE

KOMENTARZE

+ DODAJ KOMENTARZ

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.