PARTNER PORTALU
PARTNERZY PORTALU
Crédit Agricole - partner portalu Crédit Agricole - partner portalu

Nowy obowiązek śledzenia wyrobów tytoniowych

Nowy obowiązek śledzenia wyrobów tytoniowych Fot. Shutterstock
0 0

Śledzenie produktów (z ang. traceability) w całym łańcuchu dostaw, wynikające m.in. z troski o zdrowie i życie konsumentów, jest teraz obowiązkowe dla branży żywnościowej, kosmetycznej i farmaceutycznej. Wkrótce obowiązek ten będzie również dotyczył branży tytoniowej – mówi serwisowi portalspożywczy.pl Grzegorz Sokołowski, ekspert ds. traceability GS1.

20 maja 2019 roku wejdą w życie wymagania Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/40/UE z dnia 3 kwietnia 2014 r. dotyczące zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych państw członkowskich w sprawie produkcji, prezentowania i sprzedaży wyrobów tytoniowych i powiązanych wyrobów. Na szczególną uwagę zasługuje przepis związany z obowiązkowym prowadzeniem przez firmy wprowadzające do obrotu wyroby tytoniowe systemu identyfikowalności.

Najistotniejszym powodem wprowadzenia nowego obowiązku indetyfikowalności w branży tytoniowej jest autentykacja, a więc ochrona oryginalności i walka z fałszowanymi wyrobami. Według szacunków branży tzw. szara sfera stanowi ponad 25% wolumenu sprzedaży w Polsce. Ta wartość jest z roku na rok rosnąca. Biorąc pod uwagę wspomniany fakt, trudno nie zauważyć, że szczególnie zainteresowanym wejściem w życie tej dyrektywy jest Skarb Państwa, który traci miliardy złotych przez niepłacenie akcyzy przez firmy wprowadzające wyroby tytoniowe do obrotu.

Jak wobec tego przedsiębiorstwa wprowadzające do obrotu, a więc nie tylko producenci, ale również hurtownie i sklepy detaliczne mają poradzić sobie z nowymi wymaganiami? Istnieje na rynku szereg rozwiązań technicznych i informatycznych, które umożliwiają wdrażanie zasad identyfikowalności w przedsiębiorstwach. Jednak spoglądając na problem w szerszym ujęciu, bardziej holistycznym, uwzględniającym wymianę informacji w łańcuchu dostaw kluczowe wydaje się, aby ogniwa tego łańcucha opierały się na standardach zapewniających wiarygodność gromadzonych i wymienianych danych.

Stosowanie globalnych standardów systemu GS1 w zakresie oznaczania towarów i wspomagania przepływu informacji, umożliwia spełnienie wymagań związanych z identyfikowalnością niezależnie od roli jaką przedsiębiorstwo pełni w łańcuchu dostaw: producent, hurtownia czy sieć handlowa. W ramach globalnego systemu GS1 działają narzędzia umożliwiające realizację następujących funkcji:

- jednoznaczną identyfikację towarów w oparciu o unikalne numery GS1,
- automatyczne gromadzenia o towarach i ładunkach przemieszczanych w łańcuchu dostaw w oparciu o skanowanie standardowych kodów kreskowych,
- przekazywanie informacji poprzez elektroniczne dokumenty handlowe.

NASTĘPNA STRONA

POLECANE

KOMENTARZE: (1)

+ DODAJ KOMENTARZ

gf 09-06-2017, 16:46:

pomysl na sledzenie produktow moze i nie jest glupi...ale niestety trąci za bardzo transhumanizmem. dzisiaj produkty, jutro nasze platnosci poprzez wprowadzenie wylacznie platnosci bezgotowkowych, i poprzez wprowadzenie aut autonomicznych. i juz rzad bedzie wiedzial kto co kupil , za ile o ktorej godzinie itp... ja jednak podziekuje za te rozwiazania DLA NASZEGO DOBRA. dzisiaj produkty...jutro ludzie....

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.