PARTNER PORTALU
PARTNERZY PORTALU
Bakalland - partner portalu Crédit Agricole - partner portalu

Polacy coraz częściej sięgają po lepszą whisky

Polacy coraz częściej sięgają po lepszą whisky fot. Shutterstock
0 0

Polacy coraz częściej sięgają po lepszą whisky. Mimo, że w 2017 roku sprowadzono do Polski mniej szkockiej whisky niż rok wcześniej (spadek o 2,82 proc.), to jednak jej łączna wartość była większa o 8,63 proc. Dane rynkowe potwierdzają utrzymujący się od dłuższego czasu trend konsumpcji droższych odmian tego trunku. Pod tym względem Polska wpisuje się w ogólnoświatowe trendy.

Według danych Scotch Whisky Association (SWA) w zeszłym roku import szkockiej whisky do Polski w ujęciu ilościowym (liczonym w kartonach złożonych z 12 butelek po 0,7 l) wyniósł 2,29 mln, co oznacza spadek r/r o 2,82%. Wartość sprowadzonego alkoholu była jednak wyższa r/r o 8,63% i wyniosła 67,93 mln funtów. Oznacza to, że Polacy coraz częściej sięgają po lepszą jakościowo whisky.

- Rynek whisky od kilku lat przeżywa okres dynamicznego wzrostu. Whisky przestała być kojarzona wyłącznie ze światem biznesu. Wielu Polaków, bez względu na wiek i status zawodowy, zaczyna dostrzegać zalety tego trunku, poszukując nowych smaków i aromatów. Otwartość granic, dostęp do szerokiego i zróżnicowanego wachlarza whisky oraz rozkwit imprez promujących kulturę picia mocnych alkoholi są głównymi czynnikami, które stymulują ten wzrost – mówi Jarosław Buss, właściciel sieci sklepów Ballantines i organizator corocznego festiwalu Whisky Live Warsaw.

Single malt na wznoszącej

Po raz kolejny wzrosty zanotowała lepsza jakościowo odmiana whisky, tzw. single malt. W zeszłym roku jej import - w ujęciu ilościowym - wzrósł r/r o 6,25%, natomiast pod względem wartości dynamika wzrostu znacząco przekroczyła próg dwucyfrowy (wzrost o 18,51%). Ten sam trend widoczny jest na przykładzie tańszej whisky blendowanej, tzw. whisky mieszanej. Co prawda w 2017 r. sprowadzono do Polski mniej whisky tej kategorii (spadek o 2,61%), ale już wartościowo wzrost r/r osiągnął poziom 7,58%.

- Nawet osoby o ograniczonych możliwościach finansowych, z nieco węższym portfelem, poszukują lepszych jakościowo odmian whisky. Wielu klientów przestaje wierzyć w siłę marki oraz wyłącznie napis ‘whisky’ na etykiecie. Część tych osób dopiero rozpoczyna swoją przygodę z tym trunkiem, w przyszłości niektórzy z nich sięgną po kategorię single malt – mówi Jarosław Buss.

Łącznie w zeszłym roku trafiło do Polski 2,29 mln kartonów whisky ze Szkocji o wartości blisko 68 mln funtów, co oznacza wzrost (w ujęciu wartościowym) o 8,63%.

Świat stawia na lepszą whisky

NASTĘPNA STRONA

POLECANE

KOMENTARZE

+ DODAJ KOMENTARZ

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!