PARTNER PORTALU
PARTNERZY PORTALU
partner portalu partner portalu partner portalu

PARTNER SERWISU
partner serwisu

Największe dyskonty promują na standach głównie marki własne

Największe dyskonty promują na standach głównie marki własne fot. shutterstock
0 0

Produkty private label zajmują odpowiednio 14% i 15% wszystkich standów Biedronki i Lidla. W sklepach Grupy Jeronimo Martins artykuły Procter & Gamble i Unilever mają po 9% udziałów. Asortyment Colgate-Palmolive stanowi 6%. Sieć stawia na kosmetyki i chemię gospodarczą. Jej konkurent mocniej skupia się na słodyczach. I tak towary Ferrero obejmują 12% powierzchni ekspozytorów niemieckiego gracza, a Unilever – już 6%. Analizując poszczególne kategorie, widać, że Lidl prezentuje kilka razy częściej słodkie wyroby marki własnej niż Biedronka.

Agenci platformy TakeTask udali się w 26. tygodniu 2018 roku do 55 losowo wybranych sklepów Biedronki i 54 placówek Lidla na terenie kraju. W badanych punktach sieci Jeronimo Martins zaobserwowano 993 standy. U niemieckiego konkurenta naliczono ich 1016 sztuk. Zebrane dane posłużyły do przeprowadzenia szczegółowej analizy tzw. ekspozycji dodatkowych w dwóch wyżej wymienionych dyskontach.

– Udział marki własnej w asortymencie Biedronki wynosi 44%, a w Lidlu 65%. Tak można wyczytać z danych Instytutu Badawczego ABR SESTA. Natomiast nasze badanie wykazało, że produkty private label ww. sieci są znacznie mniej widoczne na standach. W sklepach Biedronki mają 14%, a w placówkach niemieckiej sieci Lidl – 15% – informuje Arkadiusz Cybulski, Dyrektor Zarządzający platformą TakeTask.

Trzeba pamiętać o tym, że produkty marek własnych mają niskie ceny. Z tego powodu sieciom bardziej opłaca się sprzedawanie powierzchni promocyjnej w formie standów producentom marek narodowych niż oferowanie swoich wyrobów. Z kolei dla wytwórcy, który ma mniejszy udział w półce regularnej, np. pod względem szerokości asortymentu, jest to możliwość zwiększenia swoich ekspozycji w sklepach.

– Biedronka wyraźnie postawiła na kosmetyki i chemię gospodarczą, dlatego w całym zestawieniu, po marce własnej, miejsca od 2. do 6. zajmują producenci oferujący tego typu asortyment. Natomiast w przypadku Lidla wysokie pozycje mają wytwórcy dostarczający słodycze. Ferrero jest 2. w kolejności po private label. Wprawdzie jako 3. uplasował się Unilever, a zaraz po nim – Reckitt Benckiser, ale 5. w klasyfikacji jest Mondelez, a 6. okazał się Maspex – zaznacza Arkadiusz Cybulski.

Odsetek artykułów poszczególnych producentów odzwierciedla ich relacje z detalistami. One z kolei wynikają po części z wcześniejszych umów, w których partnerzy biznesowi uzgadniają ilość promocji do zrealizowania w ciągu roku oraz priorytety w odniesieniu do okresów promocyjnych. Zatem mniejszy udział Procter & Gamble czy Colgate-Palmolive w Lidlu, jak również – Ferrero w Biedronce, może być wynikiem ustaleń kontraktowych wytwórców z danym dyskontem.

NASTĘPNA STRONA

POLECANE

KOMENTARZE

+ DODAJ KOMENTARZ

Możliwość komentowania została tymczasowo wyłączona.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.