PARTNER PORTALU
PARTNERZY PORTALU
Bakalland - partner portalu Crédit Agricole - partner portalu

PARTNERZY SERWISU

PMR: Rynek usług gastronomicznych na stacjach benzynowych urośnie w 2018 r. do 2 mld zł

PMR: Rynek usług gastronomicznych na stacjach benzynowych urośnie w 2018 r. do 2 mld zł fot. materiały prasowe PKN Orlen
0 0

PKN Orlen jest największym sprzedawcą usług i produktów gastronomicznych (m.in. kawy i hot-dogów) w Polsce, biorąc pod uwagę podmioty niespecjalizujące się w gastronomii, a posiadające ją w ofercie. Co więcej również ogólnie stacje benzynowe są największym kanałem tak definiowanego rynku, jak pokazują szacunki PMR zawarte w raporcie „Rynek gastronomiczny w punktach niegastronomicznych w Polsce 2018. Analiza i prognoza rozwoju rynku 2018-2023”.

Według danych PMR, wartość sprzedaży produktów i usług gastronomicznych w kanale stacji benzynowych w Polsce w 2016 roku wyniosła 1,8 mld zł, a w 2017 roku – szacunkowo – 1,9 mld zł. PMR spodziewa się, ze w tym roku sprzedaż ta urośnie do 2 mld zł.

Spadające marże z produktów paliwowych sprawiają, że wszystkie duże koncerny skupiają się coraz bardziej na rozwoju sprzedaży produktów i usług pozapaliwowych, w tym produktów i usług gastronomicznych. Wszystkie sieci stacji paliw starają się zaproponować nowoczesne rozwiązania i często współpracują ze znanymi markami, takimi jak Costa, Starbucks jeśli chodzi o sprzedaż kawy, czy Subway w przypadku kanapek.

- Warto zwrócić uwagę na fakt, że Polacy lubią korzystać z oferty przystacyjnej nie tylko podczas podróży, ale także na co dzień. Częstym jest kupowanie np. hot-dogów przez osoby, które specjalnie przychodzą po nie na stację lub zatrzymują się w podróży, a nie tylko kupują takie produkty w połączeniu z tankowaniem – czytamy w raporcie PMR.

Stacje benzynowe są zatem największym kanałem sprzedaży produktów gastronomicznych w punktach niegastronomicznych, co pokazują zarówno analizy PMR, jak i badanie konsumenckie. Respondenci z reprezentatywnej próby przyznali, że gotową kawę (z możliwością spożycia na wynos) najczęściej kupują na stacji benzynowej (70%). Stacja to również najpopularniejsze miejsce zakupu gotowych hot-dogów.

Każda sieć stacji sprzedaje miliony hot-dogów, a największa z nich, Orlen, dwa lata temu przekroczyła sprzedaż roczną wolumenowo równą liczbie wszystkich Polaków. Ciekawe jest to, że hot-dogi są bardzo popularne zarówno na wspomnianych stacjach benzynowych, jak i w sklepach convenience, czy też sklepach IKEA, a równocześnie nie ma ogólnopolskiej sieci typowo gastronomicznej skupiającej się na tym produkcie.

Jak pokazuje badanie PMR, respondenci deklarujący spożywanie hot-dogów na ogół dokonują ich konsumpcji w miejscu sprzedaży. Aż 73% badanych przyznaje, że tego rodzaju produkty zjada zawsze lub w większości przypadków tam, gdzie je zakupiła, a 60% osób posiada swoje ulubione miejsce, w którym kupuje hot-dogi. Zakup hot-doga to zakup typowo spontaniczny dla 64% badanych konsumentów tego typu produktów, a tylko 14% raczej planuje takie zakupy. Co więcej, 50% respondentów preferuje hot-dogi z różnymi dodatkami.

Gastronomia w punktach niegastronomicznych odgrywa coraz większe znaczenie głównie dzięki relatywnie wysokiej marży. Liczba punktów oferujących kanapki, hot-dogi, kawę, czy pączka lub drożdżówkę z roku na rok rośnie i stanowi coraz większą alternatywę w stosunku do typowych barów szybkiej obsługi, kawiarni, czy restauracji. Warto zaznaczyć, że punkty gastronomiczne w sklepach wygrywają także ceną w porównaniu z typową gastronomią, bo wyżej wymienione produkty kosztują tam nawet poniżej 1 zł, a zestawy poniżej 10 zł.

POLECANE

KOMENTARZE

+ DODAJ KOMENTARZ

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!