PARTNER PORTALU
PARTNERZY PORTALU
Bakalland - partner portalu Crédit Agricole - partner portalu

Supermarkety proximity - nowe gwiazdy rynku handlu detalicznego zagrożą dyskontom?

Supermarkety proximity - nowe gwiazdy rynku handlu detalicznego zagrożą dyskontom? fot. shutterstock.com
0 0

Supermarkety proximity - Dino, Delikatesy Centrum, Polomarket i Stokrotka – w ciągu trzech ostatnich lat otworzyły łącznie 720 placówek. Oznacza to, że na każdy nowo otwarty nad Wisłą dyskont przypadają dwa nowe supermarkety. Oczekuje się, że wskaźnik ten wzrośnie do 2,8 w 2022 roku, co jest znaczącym osiągnięciem w krajobrazie handlowym ukształtowanym przez wyrafinowanych graczy dyskontowych w Europie.

Zdaniem ekspertów LZ Retailytics, supermarkety proximity (z ang. bliskość, sąsiedztwo) to wschodzące gwiazdy polskiego rynku handlu detalicznego. Podczas gdy w przeszłości badania rynkowe prawie jednogłośnie podkreślały znaczenie ceny jako najważniejszego kryterium zakupu, konsumenci faworyzowali dyskonty. Teraz ich decyzje zakupowe stają się coraz bardziej złożone. Rosnące dochody, a także zwiększona świadomość konsumentów, wprowadzają do ich wyborów takie aspekty, jak jakość produktów, wygoda zakupów, bliskość sklepu. Klienci oczekują również oferty obejmującej produkty krajowe, porcje gotowe do spożycia czy żywność tradycyjną.

Dane LZ Retailytics pokazują, że supermarkety proximity zwiększą swój udział w rynku z 6,1% w 2017 r., do 8,6% w 2022 r. W tym samym czasie udział dyskontów wzrośnie z 29,3% do 33,7%.

Zdaniem analityków, kluczowi gracze w segmencie supermarketów proximity dokładnie odzwierciedlają zmiany, jakie zaszły na krajowym rynku. Dino, notowany na giełdzie rynkowy lider, reprezentuje silnie wystandaryzowany, niezależny model biznesowy. Sieć prowadzi handel na stosunkowo niewielkiej powierzchni sprzedaży (ok. 400 mkw), a dodatkowo jest zintegrowano kapitałowo z zakładem przetwórstwa mięsnego (Agro-Rydzyna). 

Delikatesy Centrum, franczyzowa sieć czołowego hurtownika w Polsce, Grupy Eurocash, szybko zwiększa swój zasięg dzięki strategicznemu przejęciu mniejszych detalistów, takich jak supermarkety Eko i planowane - Mila. 

Stokrotka, obecnie należąca już do litewskiej Maxima Group, zaczęła rozwijać mniejsze formaty 
poprzez franchising, aby być szerzej obecna w kraju. Sieć wzmacnia też swoją pozycję poprzez program lojalnościowy.

Wreszcie Polomarket, który w 2015 roku stracił połowę sklepów na rzecz odłączającej się od jego struktur Mili. Obecnie koncentruje się na reorganizacji swoich sklepów i przystosowania ich do koncepcji supermarketu premium.

Więcej na dlahandlu.pl.

POLECANE

KOMENTARZE

+ DODAJ KOMENTARZ

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!