PARTNER PORTALU
PARTNERZY PORTALU
Crédit Agricole - partner portalu Crédit Agricole - partner portalu

Ustawa o torebkach foliowych do korekty?

Ustawa o torebkach foliowych do korekty? fot. Shutterstock
0 0

Od 1 stycznia 2018 r. obowiązuje opłata recyklingowa za torby foliowe o grubości poniżej 50 mikrometrów. Szacowano, że z opłaty tej do budżetu państwa może wpłynąć nawet 1,1 mld zł rocznie. Wpływy mogą być jednak dużo niższe, ponieważ część sieci handlowych w prosty sposób obeszła ten przepis.

Opłata recyklingowa dotyczy lekkich toreb na zakupy z tworzywa sztucznego, a więc toreb o grubości materiału poniżej 50 mikrometrów bez dolnej granicy.

Bardzo lekkie torby na zakupy z tworzywa sztucznego o grubości materiału poniżej 15 mikrometrów mogą być wydawane klientom bezpłatnie, ale tylko jeżeli ich użycie jest wymagane ze względów higienicznych lub są oferowane jako podstawowe opakowanie żywności luzem, gdy pomaga to w zapobieganiu marnowaniu żywności.

Część sieci przestało więc stosować reklamówki o grubości od 15 do 49 mikrometrów, a zaczęła stosować torby grubsze, które sprzedają klientom. Mają więc dodatkowe źródło dochodów, a wpływ pieniędzy z opłaty recyklingowej jest mniejszy niż planowano.

- Widać więc, że ustawa nie działa tak jak powinna. Należy ją zmienić i wprowadzić zapis mówiący, że opłatą recyklingową są objęte wszystkie torby foliowe, jeżeli naprawdę chcemy walczyć o zmniejszenie ich ilości na rynku i na serio zadbać o środowisko. W Polsce nie wolno wprowadzać przepisów, które mają choćby niewielką furtkę wyjścia, u nas prawo powinno być proste i jednoznaczne - mówi Andrzej Bartoszkiewicz, autor Systemu EKO AB.

Lider krajowego rynku detalicznego, czyli Biedronka, nie ma w swoich sklepach toreb o grubości od 15 do 49 mikrometrów. Biedronka swoim klientom oferuje jednak kilka rodzajów torebek foliowych. Mocniejsze i grubsze powyżej 50 mikrometrów), w cenie 25 groszy za sztukę i większe reklamówki w cenie 44 groszy za sztukę. Dodatkowo oferowane są bezpłatne cienkie torebki foliowe (o grubości do 15 mikrometrów) na produkty sprzedawane luzem, np. owoce i warzywa, czyli tzw. zrywki. Biedronka przypomina, że już w 2008 r. zrezygnowała z bezpłatnych jednorazowych reklamówek, zastępując je torbami wielokrotnego użytku.

Podobne rozwiązanie stosuje Auchan. Ta sieć obecnie nie ma toreb foliowych o grubości od 15 do 49 mikrometrów, choć stosowała je do końca 2017 r. Wtedy te torby były wydawane bezpłatnie. 

Obecnie Auchan ma w sprzedaży dwa rodzaje toreb foliowych o grubości powyżej 50 mikrometrów, ale jak zapewnia biuro prasowe, większość klientów przynosi własne torby wielokrotnego użytku.

Tą drogę poszedł także Lidl. W chwili obecnej klienci Lidla mają możliwość wyboru pomiędzy różnymi rodzajami toreb na zakupy, w tym m.in. wielokrotnego użytku (4,99 zł za sztukę), termicznej i foliowej z uchwytem (44 grosze za sztukę).

Oferowana jest także reklamówka eko (33 grosze za sztukę), reklamówka standard (44 grosze) oraz reklamówka 50 mikronów (25 groszy za sztukę). Dodatkowo, w ramach strefy owoców i warzyw oraz przy odpiekach, można korzystać z bezpłatnych foliówek, o grubości poniżej 15 mikronów.

NASTĘPNA STRONA

POLECANE

KOMENTARZE: (1)

+ DODAJ KOMENTARZ

Ekolog 28-03-2018, 11:52:

Ustawa działa bardzo skutecznie,w wielu sklepach nie ma jednorazówek , nie ma woreczków , klient sam przychodzi z własnym opakowaniem i kupuje tylko tyle ile zmieści . To bardzo ekologiczne ponieważ mniej kupuje i nie marnuje żywności.Jak widać głupie jednorazówki powodowały nadmierne zakupy, przypadkowe i nie przemyślane.Drugi pozytywny aspekt dla handlowców jest taki że tym sposobem część małych niepotrzebnych sklepów zniknie, co zapewne spowoduje większą podaż lokali na wynajem i spadek czynszów.Dodatkowo proponuję określić maksymalny wymiar torby na zakupy , także tej ekologicznej z tkaniny,to dodatkowo pozytywnie wpłynie na klientów.Warto też przemyśleć ograniczenia max miejsc parkingowych pod marketami tak do 1m2 na 100 m2 sklepu

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.