PARTNER PORTALU
PARTNERZY PORTALU
Bakalland - partner portalu Crédit Agricole - partner portalu

Ekspert: Moda na kuchnię japońską ewoluuje

Ekspert: Moda na kuchnię japońską ewoluuje Kaiseki w Mizu – japoński fine dining/blog Pyza Made in Poland
0 0

– Polacy rozsmakowali się w sushi do tego stopnia, że chętnie zamawiają je do domu i pracy, nie tylko z restauracji, ale również z delikatesów czy sklepów dyskontowych. Wzrost popularności przyczynił się jednak do obniżenia statusu ekskluzywności kuchni japońskiej – mówi serwisowi portalspozywczy.pl Wiktoria Górecka, wykładowca Food Studies na SWPS, autorka bloga Pyza Made in Poland, ekspert kuchni azjatyckich.

Kuchnia japońska to jedna z dominujących kuchni azjatyckich na naszym rynku. Jak przyznaje Wiktoria Górecka, autorka bloga Pyza Made in Poland, już od początku lat 90. restauracje i bary oferujące sushi oraz dania ciepłe cieszą się w Polsce dużą popularnością.

– Wydawać by się mogło, że spożywanie surowej ryby, głównego poza ryżem składnika sushi, wymagać będzie od polskich klientów pokonania pokarmowego tabu. Z tego też powodu zdecydowano się na poddanie składników obróbce termicznej. Do dziś w polskich lokalach specjalizujących się w sushi dominują pieczone ryby, krewetki w tempurze, a kontrowersyjne suszone wodorosty ukrywane są pod warstwą ryżu i sezamu – tłumaczy ekspertka kuchni azjatyckich.

Polacy rozsmakowali się w sushi do tego stopnia, że chętnie zamawiają je do domu i pracy – nie tylko z restauracji, lecz także z delikatesów czy sklepów dyskontowych. Zdaniem Wiktorii Góreckiej, ten wzrost popularności przyczynił się w pewien sposób do obniżenia statusu ekskluzywności kuchni japońskiej.

Obecnie widać już jednak kontrtendencję.

– Wspominałam o obniżeniu statusu sushi jako potrawy ekskluzywnej i egzotycznej. Na szczęście od niedawna można zauważyć kontrtendencje – sushi masterzy proponują swoim klientom doświadczenie restauracyjne w wyrafinowanej formie omakase, czyli sukcesywnego przygotowywania potraw z najwyższej jakości składników oraz kaiseki - fine dining rodem z Kraju Kwitnącej Wiśni. Jest to trend globalny, ale elitarny. Tym bardziej cieszę się, że w Polsce znaleźli się nie tylko pasjonaci gotowi go propagować, ale również klienci o wysokich wymaganiach – dodaje autorka bloga o kuchniach Azji Pyza Made in Poland.

Fenomenem ostatnich lat jest ciepła kuchnia japońska: – Nie tylko bliskie nam kotlety wieprzowe podawane z ryżem i sosem curry lub miso, ale przede wszystkim zupy ramen. W końcu pszenny makaron w bogatym w kolagen wywarze to danie idealne na mroźną polską zimę – mówi Wiktoria Górecka.

POLECANE

KOMENTARZE: (3)

+ DODAJ KOMENTARZ

Nie pomogę jestem koniem 07-01-2018, 00:05:

"wymagać będzie od polskich klientów pokonania pokarmowego tabu. Z tego też powodu zdecydowano się na poddanie składników obróbce termicznej." Ależ to tatar proszę Pana. Po prostu poddaliśmy go obróbce termicznej.

Wiktoria 04-01-2018, 12:57:

Omakase jest dostępne w m.in.: Mizu (Warszawa), Sushiya (Kielce), Ato Sushi (Łódź), Hana Sushi (Kraków). Na blogu Pyza made in Poland można przeczytać relacje z wszystkich tych restauracji.

Adam 03-01-2018, 09:39:

A gdzie można spróbować omakase?