PARTNER PORTALU
PARTNERZY PORTALU
Bakalland - partner portalu Crédit Agricole - partner portalu

Etno Cafe: Kawy rzemieślnicze zaczynają stanowić konkurencję dla produkcji masowej (wywiad)

Etno Cafe: Kawy rzemieślnicze zaczynają stanowić konkurencję dla produkcji masowej (wywiad) Krzysztof Szkutnik, Head Roaster i kierownik projektu Wroasters w Etno Cafe, fot. mat. prasowe
0 0

– Rynek palarni kawy przeżywa właśnie w Polsce etap dynamicznego wzrostu, analogiczny do tego, co stało się kilka lat temu na rynku piwa kraftowego – mówi w rozmowie z serwisem portalspozywczy.pl Krzysztof Szkutnik, Head Roaster i kierownik projektu Wroasters w Etno Cafe, jeden z pięciu Polaków z tytułem Arabica Q Grader.

Jak Pana zdaniem prezentuje się rynek palarni kaw w Polsce? 

Rynek palarni przeżywa właśnie w Polsce etap dynamicznego wzrostu, analogiczny do tego, co stało się kilka lat temu na rynku piwa kraftowego. Jeszcze niedawno producentów kaw segmentu Secialty można było policzyć na palcach jednej ręki, dzisiaj to już kilkunastu graczy. Szczególnie szybko rozwija się segment mikropalarni, które korzystają z pieców do 5 kg. W tym wypadku możemy nawet powiedzieć, że zbliżamy się do nasycenia tego rynku. Wzrosty te biorą się z rosnącej świadomości Polaków, którzy coraz chętniej stawiają na kawę kupowaną bezpośrednio od producenta. W cenie są też szczegółowe parametry na opakowaniu, których umieszczanie stało się regułą na kawach wypalanych przez polskie palarnie.

Jakie zauważa Pan perspektywy dla polskich palarni kawy?

Jeśli chodzi o przyszłość, to perspektywy rozwoju tego rynku są bardzo dobre. Będziemy obserwować dalsze zmniejszanie się dystansu do najlepszych palarni zachodniej i północnej Europy. Już dzisiaj najlepsze polskie firmy dysponują równie dobrym sprzętem i kompetencjami. Nie znaczy to, że te ostatnie są już na optymalnym poziomie. Kluczowe dla przyszłości branży będzie ciągłe podnoszenie kwalifikacji. Mamy już w Polsce dwóch roasterów z tytułem Q Arabica Grader.

Wspomniał pan o dynamicznym wzroście dla tego segmentu. Czy w takim razie o palarniach kaw w Polsce można jeszcze mówić, że są niszą, czy jednak z racji rosnącej popularności i zainteresowania konsumentów produkcja staje się masowa?

Na pewno nie można już mówić o niszy. Oprócz mikropalarni i większych graczy, takich jak Etno Cafe, mamy przecież bardzo dużych graczy produkujących kawę na skalę przemysłową, którzy wchodzą ostatnio w segment Specialty. Duży przemysł zaczyna korzystać z doświadczeń kraftowych palarni, co przypomina trochę analogiczny trend w branży piwowarskiej.

Czy są elementy, których brakuje na rynku kawy w Polsce, a powinny Pana zdaniem pojawić się?

Na pewno brakuje kaw z poziomu Cup of Excellence, prestiżowego zestawienia najlepszych ziaren świata. Te trudno dostępne kawy zasilają głównie rynek amerykański i japoński. To jednak nisza. Ważniejszy jest deficyt dokładnej wiedzy opartej o twarde dane. Jest bardzo mało firm, które inwestują w Research & Development, dokładną analizę procesu wypalania, obiektywne badania smaku itd. Wyjątkiem jest Cold Brew od Etno Cafe, które jest efektem projektu badawczego prowadzonego wspólnie z Uniwersytetem Przyrodniczym we Wrocławiu. Współpraca biznesu kawowego i nauki to kolejna wielka szansa polskiego rynku kawy.

NASTĘPNA STRONA

POLECANE

KOMENTARZE: (3)

+ DODAJ KOMENTARZ

Tomasz57 26-02-2018, 09:53:

I bardzo dobrze, że tak się właśnie dzieję, wcale się nie dziwię. Hurtowa produkcja z sieciówek odchodzi do lamusa właśnie dlatego, że wraz z większym nakładem i popularyzacją wśród mas, rośnie zapotrzebowanie na wyższą jakość produktu. Palarnie niedługo przeżyją prawdziwy renesans i nie ukrywam bardzo mnie to cieszy, bo od pewnego czasu sam zaopatruję się w jednej z nich, a mianowicie www.coffeenation.pl gdzie jakość jest nieporównywalna z tanimi substytutami.

Kawosz 23-02-2018, 19:58:

Panie Łukaszu , trzymamy kciuki !!

Lubię kawę :) 18-02-2018, 19:23:

<3