PARTNER PORTALU
PARTNERZY PORTALU
Bakalland - partner portalu Crédit Agricole - partner portalu

Etno Cafe: Przemysł kawowy zaczyna korzystać z doświadczeń kraftowych palarni

Etno Cafe: Przemysł kawowy zaczyna korzystać z doświadczeń kraftowych palarni fot. shutterstock
0 0

– Mamy bardzo dużych graczy produkujących kawę na skalę przemysłową, którzy wchodzą ostatnio w segment Specialty. Duży przemysł zaczyna korzystać z doświadczeń kraftowych palarni, co przypomina trochę analogiczny trend w branży piwowarskiej – powiedział serwisowi portalspozywczy.pl Krzysztof Szkutnik, Head Roaster i kierownik projektu Wroasters w Etno Cafe, jeden z pięciu Polaków z tytułem Arabica Q Grader.

Zdaniem Krzysztofa Szkutnika obecny rozwój palarni kaw w Polsce można porównać do rosnącej w przeszłości popularności piw kraftowych. 

– Rynek palarni przeżywa właśnie w Polsce etap dynamicznego wzrostu, analogiczny do tego, co stało się kilka lat temu na rynku piwa kraftowego. Jeszcze niedawno producentów kaw segmentu Specialty można było policzyć na palcach jednej ręki, dzisiaj to już kilkunastu graczy. Szczególnie szybko rozwija się segment mikropalarni, które korzystają z pieców do 5 kg. W tym wypadku możemy nawet powiedzieć, że zbliżamy się do nasycenia tego rynku. Wzrosty te biorą się z rosnącej świadomości Polaków, którzy coraz chętniej stawiają na kawę kupowaną bezpośrednio od producenta. W cenie są też szczegółowe parametry na opakowaniu, których umieszczanie stało się regułą na kawach wypalanych przez polskie palarnie – tłumaczy Head Roaster i kierownik projektu Wroasters w Etno Cafe.

– Perspektywy rozwoju tego rynku są bardzo dobre. Będziemy obserwować dalsze zmniejszanie się dystansu do najlepszych palarni zachodniej i północnej Europy. Już dzisiaj najlepsze polskie firmy dysponują równie dobrym sprzętem i kompetencjami. Nie znaczy to, że te ostatnie są już na optymalnym poziomie. Kluczowe dla przyszłości branży będzie ciągłe podnoszenie kwalifikacji. Mamy już w Polsce dwóch roasterów z tytułem Q Arabica Grader – dodaje. 

Według Szkutnika palarnie kaw w Polsce przestały być niszą, a skala produkcji oferowanych przez nie kaw stale rośnie.

– Na pewno nie można już mówić o niszy. Oprócz mikropalarni i większych graczy, takich jak Etno Cafe, mamy przecież bardzo dużych graczy produkujących kawę na skalę przemysłową, którzy wchodzą ostatnio w segment Specialty. Duży przemysł zaczyna korzystać z doświadczeń kraftowych palarni, co przypomina trochę analogiczny trend w branży piwowarskiej – wyjaśnia Krzysztof Szkutnik. 

Czytaj więcej: Etno Cafe: Kawy rzemieślnicze zaczynają stanowić konkurencję dla produkcji masowej (wywiad)

POLECANE

KOMENTARZE

+ DODAJ KOMENTARZ

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!