PARTNER PORTALU
PARTNERZY PORTALU
partner portalu partner portalu partner portalu

Naukowcy: Składnik zielonej herbaty może zapobiegać zawałom i udarom

Naukowcy: Składnik zielonej herbaty może zapobiegać zawałom i udarom fot. shutterstock
0 0

Zawarty w zielonej herbacie galusan epigallokatechiny może zapobiegać zgonom powodowanym przez zawały serca i udary mózgu - informuje „Journal of Biological Chemistry”.

Tworzące się w tętnicach miażdżycowe płytki zmniejszają dopływ krwi do serca i mózgu. W zaawansowanych stadiach miażdżycy w płytkach odkłada się białko zwane apolipoproteiną A-1 (apoA-1). Powstające złogi amyloidowe mają strukturę podobną do tych związanych z chorobą Alzheimera. Zwiększają rozmiary płytek miażdżycowych, dodatkowo ograniczając przepływ krwi, a także mogą zmniejszać stabilność płytek, podnosząc ryzyko zawału serca lub udaru mózgu.

Naukowcy z Lancaster University oraz University of Leeds odkryli, że galusan epigallokatechiny (EGCG), składnik zielonej herbaty, rozkłada i rozpuszcza złogi potencjalnie niebezpiecznego białka apoA-1 gromadzące się w naczyniach krwionośnych.

Obecnie trwają badania nad opracowaniem sposobów dostarczania odpowiednich ilości EGCG do krwi - bez wypijania nierealnych ilości herbaty. Być może uda się zmienić chemiczną strukturę EGCG w sposób ułatwiający wchłanianie z przewodu pokarmowego i nadający mu większą trwałość (łatwo ulega rozkładowi). Innym rozwiązaniem mogłoby być podawanie tej substancji w postaci zastrzyku.

EGCG badany jest także jako potencjalny środek redukujący złogi obecne w mózgu osób chorych na alzheimera.

POLECANE