PARTNER PORTALU
PARTNERZY PORTALU
Bakalland - partner portalu Crédit Agricole - partner portalu www.nagel-group.com - partner portalu

PARTNER SERWISU

Niski poziom spożycia dziczyzny wynika z niewiedzy

Niski poziom spożycia dziczyzny wynika z niewiedzy Grzegorz Rykaczewski, analityk agrobiznesu w departamencie sektorów strategicznych Banku Zachodniego WBK., fot PTWP
0 0

- Obecnie w Polsce, w większości gospodarstwach domowych, nie ma nawyku spożywania dziczyzny, co stanowi ograniczenie w rozwoju tego niszowego rynku. Dodatkowo konsumenci często nie posiadają nawet elementarnej wiedzy o mięsie z dzikich zwierząt lub posiadają taką, ale w bardzo ograniczonym zakresie - mówi w rozmowie z serwisem portalspozywczy.pl Grzegorz Rykaczewski, analityk agrobiznesu w departamencie sektorów strategicznych Banku Zachodniego WBK.

Lasy Państwowe planują stworzenie sieci sklepów z dziczyzną oraz przetworami z grzybów i jagód. Plany państwowej spółki są ambitne. Jeszcze w 2017 roku planowane jest otwarcie czterech placówek, a docelowo miałoby być ich kilkanaście. (czytaj więcej)

Grzegorz Rykaczewski zauważa, że dziczyzna w praktyce nie istnieje w jadłospisie statystycznego Polaka.

- Według danych GUS roczna konsumpcja tego rodzaju mięsa nie przekracza 10 dag rocznie na 1 mieszkańca. Dla porównania, spożycie wołowiny, które Polsce jest na bardzo niskim poziomie wynosi ok. 1,2 kg/mieszkańca rocznie. Na naszych talerzach króluje wieprzowina (41 kg rocznie/1 mieszk.) i drób (27 kg rocznie/1 mieszk.) - mówi.

W ocenie analityka niski poziom konsumpcji dziczyzny jest wynikiem m.in. niewielkiej wiedzy Polaków o tym rodzaju mięsa. Istotną barierą jest również cena.

- Obecnie w Polsce, w większości gospodarstwach domowych, nie ma nawyku spożywania dziczyzny, co stanowi z kolei ograniczenie w rozwoju tego niszowego rynku. Dodatkowo konsumenci często nie posiadają nawet elementarnej wiedzy o mięsie z dzikich zwierząt lub posiadają taką ale w bardzo ograniczonym zakresie. W rezultacie Polacy z jednej strony nie są świadomi wartości odżywczych dziczyzny, a z drugiej strony obawiają się różnych chorób odzwierzęcych, co często jest nieuzasadnione. Istotną kwestią pozostaje również cena, a ta w przypadku dziczyzny jest znacznie wyższa niż cena głównych rodzajów mięs konsumowanych przez Polaków - dodaje.

Rykaczewski podkreśla, że w związku z niskim poziomem świadomości konsumenckiej na temat dziczyzny konieczna jest edukacja żywieniowa, zarówno w zakresie prozdrowotnych aspektów spożywania dziczyzny, jak również w obszarze bezpieczeństwa żywności oraz sposobów przygotowania mięsa.

- Lepsza dostępność dziczyzny będzie oddziaływać w kierunku zwiększenie zainteresowania klientów tym mięsem, jednak nadal istotna barierą pozostanie cena. W tej sytuacji, pomysł na rozwój sieci sklepów z dziczyzną należy postrzegać jako element długofalowej promocji tego mięsa a nie przez pryzmat korzyści biznesowych - ocenia.

POLECANE

KOMENTARZE

+ DODAJ KOMENTARZ

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!