PARTNER PORTALU
PARTNERZY PORTALU
partner portalu partner portalu

Prezes "Polskiego Mięsa": Będzie nowa strategia dla sektora wieprzowiny

Prezes "Polskiego Mięsa": Będzie nowa strategia dla sektora wieprzowiny Witold Choiński, prezes Związku "Polskie Mięso". Fot. PTWP
0 0

W najbliższym czasie branża mięsna chce przygotować nową strategię dla sektora wieprzowiny, w której zostanie przeanalizowany cały cykl produkcji od rolnika do konsumenta - poinformował prezes Związku "Polskie Mięso" Witold Choiński.

"Strategia dotycząca sektora wieprzowiny powstała kilka lat temu, chcemy wrócić do dobrych rozwiązań dołożyć do tego nowe propozycje i ponownie przygotować strategię" - poinformował Choiński. Dodał, że na uzupełnienie projekty wystarczy 2-3 miesiące, po czym zostanie on zaprezentowany ministrowi rolnictwa.

"Strategia odbudowy i rozwoju produkcji trzody chlewnej do 2030 roku" powstała w 2013 r. Jest to dokument przygotowany przez grono ekspertów, naukowców na zlecenia branży mięsnej. W raporcie tym zostały przeanalizowane słabe i mocne strony polskiego rynku wieprzowiny, a także pokazane trendy i uwarunkowania rozwoju tego rynku w Polsce i na świecie. Powstały ponadto rekomendacje, jakie działania trzeba podjęć, by odbudować stado trzody w Polsce.

Jak mówił prezes Polskiego Mięsa, w "znowelizowanej" strategii przede wszystkim zostanie opisany cały cykl produkcyjny od producenta do konsumenta, będzie przeanalizowany każdy etap produkcji. Dodał, że w ostatnich latach sytuacja na światowym rynku wieprzowiny zmieniała się.

Od lutego 2014 r. w Polsce obecny jest wirus afrykańskiego pomoru świń (ASF), co znacząco ogranicza handel mięsem. Z importu mięsa z Polski zrezygnowały tzw. kraje trzecie (pozaunijne), w tym Rosja.

Spożycie wieprzowiny w kraju utrzymuje się od kilku lat na poziomie 40 kg na osobę rocznie, ale jednocześnie obserwuje się wahania w konsumpcji. Np. w 2013 r. statyczny Polak zjadł 35,5 kg tego mięsa, a w ubiegłym roku ok. 40,5 kg.

Takie wahania są niekorzystne dla branży, ale jeszcze większy wpływ na kondycje przetwórców mają zawirowania powstające na rynku europejskim i światowym - zaznaczył Choiński. Dodał, że strategia powinna przewidywać takie sytuacje i proponować działania, które by eliminowały takie zakłócenia.

Do 2016 r. pogłowie trzody chlewnej spadało, w 2017 r. liczba świń w Polsce wzrosła do ok. 11,3 mln sztuk. W ciągu ostatnich lat zmniejszyła się liczba gospodarstw zajmujących się chowem świń z ok. 400 tys. w 2010 r. do szacowanych obecnie ok. 230 tys. Jak zauważa Choiński, następuje koncentracja produkcji, ale powinna być ona jeszcze większa. Dla porównania w Danii, która produkuje więcej wieprzowiny niż Polska, hodowlą zajmuje się 3 tys. gospodarstw.

"My nie chcemy doprowadzić do takiej skali produkcji, chcemy by wieprzowinę produkowały duże i małe gospodarstwa. W strategii chcemy znaleźć drogi do produkcji małej, ekologicznej, tradycyjnej, jak i dla dużych ferm, na których opiera się eksport" - tłumaczył szef "Polskiego Mięsa". 

POLECANE

KOMENTARZE: (1)

+ DODAJ KOMENTARZ

klient 11-05-2018, 10:59:

A tym czasem rośnie import z np. Danii, Hiszpanii

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.