PARTNER PORTALU
PARTNERZY PORTALU
partner portalu partner portalu partner portalu

PARTNER SERWISU
partner serwisu

Prezes ZM Olewnik na EEC 2018: Skończyła się era, w której produkt sprzedawał się sam

Prezes ZM Olewnik na EEC 2018: Skończyła się era, w której produkt sprzedawał się sam Anna Olewnik-Mikołajewska, prezes Zakładów Mięsnych Olewnik, fot. PTWP
0 0

- Mamy dziś świadomego konsumenta, który wymaga innej, innowacyjnej żywności. Zakończyła się już era, w której produkt sprzedawał się sam - wystarczyło dać dobrą cenę. Mamy coraz mocniej skonsolidowany rynek handlu z większą rolą dyskontów. To wymusza na zakładach zupełnie inną formę pracy, dostosowanie się sprzętowe i mentalne. Mamy do czynienia dzisiaj także ze świadomym pokoleniem pracowników - mówiła Anna Olewnik-Mikołajewska, prezes Zakładów Mięsnych Olewnik podczas debaty pt. „Trzecia dekada budowy polskiego biznesu spożywczego – sukcesy i wyzwania” podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego.

W pierwszej części debaty poświęconej drodze, jaką polski przemysł spożywczy przeszedł od początku lat 90 do dziś, Anna Olewnik przyznała, że w jej ocenie na rynek spożywczy największy wpływ miało wejście do Unii Europejskiej.

- Otwarcie granic w jedną i w drugą stronę pozwoliło nam zwiększyć moce produkcyjne, dostosować się i pokazać się na arenie międzynarodowej. Z drugiej strony nastąpił napływ do Polski towarów z zagranicy - dodała.

Prezes ZM Olewnik wskazała, że w ciągu trzech minionych dekad zmienił się świat, rynek żywności, zmienił się klient, a także produkt i pracownik.

- Mamy dziś świadomego konsumenta, który wymaga innej, innowacyjnej żywności. Zakończyła się już era, w której produkt sprzedawał się sam - wystarczyło dać dobrą cenę. Mamy coraz mocniej skonsolidowany rynek handlu z większą rolą dyskontów. To wymusza na zakładach zupełnie inną formę pracy, dostosowanie się sprzętowe i mentalne. Mamy do czynienia dzisiaj także ze świadomym pokoleniem pracowników reprezentujących pokolenia X Y Z  - dodała.

Anna Olewnik-Mikołajewska przyznała, że branża mięsna, choć postrzegana jako mało innowacyjna, także tworzy nowe kategorie, np. odpowiadając na trend przekąskowy.

W drugiej części debaty poświęconej tematowi sukcesji prezes ZM Olewnik przyznała, że miała dla siebie inny plan kariery niż przejęcie rodzinnego biznesu.

- Był to zupełny przypadek. Problemy zdrowotne mojego ojca sprawiły, że musiałam pomóc i tak wrosłam w firmę przez lata. Z perspektywy czasu wiem, że dokonałam dobrego wyboru. Choć tata chyba nie był wówczas gotowy żeby przekazać firmę córkom. Grupę Olewnik tworzy grupa mięsna, którą zarządzam ja, natomiast siostra zarządza grupą rolną. Miałam to szczęście, że tata jest rolnikiem i zawsze kochał ziemię. Jego sercu są bliskie gospodarstwa, więc ja miałam spokój. Gorzej jest z moją siostrą, która tatę ma codziennie i on chce zawsze coś zobaczyć, podpowiedzieć - dodała.

Anna Olewnik zaznaczyła, że przygotowując się do sukcesji, zarówno nestor, jak i sukcesor powinni być gotowi na to, co chcą zrobić.

- Ja na pewno zadam sobie to pytanie czy chciałabym żeby firma była w stu procentach w rękach rodziny Olewnik czy też przyjdzie moment żeby ją sprzedać. Bardzo ważne jest pytanie czy sukcesja ma być wewnętrzna i czy dzieci moje i mojej siostry będą spełniać się w roli osób zarządzających czy też wybierzemy model zewnętrzny w oparciu o menadżerów. Takie osoby wśród członków zarządu już mamy i są to menadżerowie wysokiej klasy. Mamy płaską strukturę zarządzania i te osoby świetnie się sprawdzają. W drugim pokoleniu poczuliśmy, że nie tylko głos właściciela jest ważny, ale menadżerowie są także potrzebni w firmie. Te osoby wnoszą bardzo dużo dobrego - dodała.

POLECANE

KOMENTARZE

+ DODAJ KOMENTARZ

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.