PARTNER PORTALU
PARTNERZY PORTALU
Crédit Agricole - partner portalu Crédit Agricole - partner portalu

Strusia Kraina: Musimy wrócić do intensywnej promocji hodowli strusia

Strusia Kraina: Musimy wrócić do intensywnej promocji hodowli strusia Aleksandra Dudka, właścicielka firmy Strusia Kraina & Mobax Sp. j., fot. facebook.com/strusiakraina
0 0

- Wejście do Unii Europejskiej w 2004 roku teoretycznie otworzyło nam wiele możliwości, ale nikt nie wiedział jak się za to zabrać. Gdy zorientowaliśmy się, że rolnicy zostali z problemem, trzeba było wziąć się za mięso. A to nie było takie proste. Mięso strusie jest bardzo trudne w rozbiorze. Nie było przepisów do uboju ani pozwoleń dla zakładów. Nawet gdy już weszliśmy do UE trzeba było dopracowywać przepisy żeby ubojnie mogły legalnie działać - mówi w rozmowie z serwisem portalspozywczy.pl Aleksandra Dudka, właścicielka firmy Strusia Kraina & Mobax Sp. j.

- Mięso strusia afrykańskiego produkujemy i sprzedajemy od 2003 roku. Pomysł pojawił się w 2000 r. jako recepta na...bezrobocie. Mocno zachęcano wówczas rolników do hodowli strusia. Było dużo programów i szkoleń dla rolników w latach 2000-2002. Jednak rynek nie był na to przygotowany - przyznaje Dudka.

Najbardziej problematyczną kwestią było prawne uregulowanie kwestii uboju mięsa ze strusia.

- Nie było przepisów do uboju ani pozwoleń dla zakładów. Nawet gdy już weszliśmy do UE trzeba było dopracowywać przepisy żeby ubojnie mogły legalnie działać. Osobną kwestią jest definicja prawna strusia. Jest to duży problem również w Stanach Zjednoczonych, gdzie nie mogą połączyć tego, że do ubojni trafia drób a opuszcza ją mięso czerwone. U nas zawozimy do uboju drób, a powstaje „mięso dzikich ptaków hodowlanych w warunkach domowych”, czyli dziczyzna. Ale tak to w Europie funkcjonuje. Nikt nie chce stworzyć osobnej kategorii dla strusia i tak już chyba pozostanie - mówi.

Dziś każda z 30 ferm współpracujących ze Strusią Krainą dostarcza od 60 do 300 sztuk strusia rocznie.

- To bardzo dużo, bo strusie muszą mieć odpowiednie warunki. Gdy zaczynaliśmy, wiedzieliśmy, że musimy oprzeć się na rolnikach. Rozpoczynając uboje tak naprawdę odblokowaliśmy tych rolników. Co więcej, na fermach porobiły się pustki, dużo ferm zniknęło i doszliśmy do etapu gdzie trzeba było odbudowywać hodowlę. W jakimś stopniu nam się to udało - mówi.

Strusia Kraina współpracuje z hodowcami na zasadzie kontraktacji i rocznych planów.

- Główny klient wymaga od nas planów i my również zaczęliśmy tego wymagać od rolników. Hodowcy, z którymi pracujemy już się do tego przyzwyczaili. Pod koniec roku robimy plan na kolejny rok, a wiosną sporządzamy korektę. W efekcie hodowca wie, ile w danym miesiącu musi przygotować ptaków na ubój. Sami organizujemy transport i na nasz koszt przywozimy strusie do ubojni.W 2017 roku mieliśmy mało pisklaków, ponieważ zima trochę przeciągnęła nam produkcję piskląt. Przez to w tym roku mamy trochę mniej ptaków i musimy dobierać na Węgrzech, bo zapotrzebowanie na mięso jest duże - mówi Dudka.

Pełna treść rozmowy z właścicielką firmy Strusia Kraina & Mobax - o trudnych początkach, budowaniu bazy hodowców oraz relacjach z sieciami handlowymi - dostępna jest w naszej Strefie Premium.

POLECANE

KOMENTARZE

+ DODAJ KOMENTARZ

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.