PARTNER PORTALU
PARTNERZY PORTALU
Bakalland - partner portalu Crédit Agricole - partner portalu www.nagel-group.com - partner portalu

PARTNERZY SERWISU

Kryzysy na rynku mleka to szansa na poprawę efektywności branży

Kryzysy na rynku mleka to szansa na poprawę efektywności branży Marcin Hydzik, prezes ZPPM /fot. PTWP
0 0

Wychodzimy z założenia, że wszelkiego rodzaju kryzysy na rynku mleka są okazją do poprawy efektywności i eliminacji z rynku najsłabszych podmiotów, a tym samym wzmocnienia branży jako takiej. Widzimy, że pomimo środków przeznaczanych na zwiększenie spożycia wewnętrznego jest ono ciągle zbyt małe, aby zapewnić popyt dla produkcji polskich przetwórców – powiedział serwisowi portalspożywczy.pl Marcin Hydzik, prezes Związku Polskich Przetwórców Mleka.

Dlatego jego zdaniem sama branża powinna zmienić swoją ofertę kierowaną na rynku zagraniczne i sposób jej postrzegania – tj. odejść od eksportu produktów niskoprzetworzonych, a w zamian skupić się na promocji produktów o wysokiej wartości dodanej – niejako uniezależniając się od kaprysów rynku światowego. - I to się dzieje, wzrosty eksportu polskich produktów mleczarskich są imponujące – w I kwartale 2017 roku wzrost wyniósł 36% w stosunku do tego samego okresu w 2016 r. Wzrostowa jest również dynamika wartości eksportu.  O rynku wewnętrznym nie należy jednak zapominać – ciągle istnieje tutaj potencjał wzrostu zwłaszcza dla zapewniającej wysoką marżę galanterii mlecznej, której spożycie w Polsce jest mniejsze o połowę od państw UE – mówi Marcin Hydzik.

Dodaje, że analiza rynku mleka nie będzie pełna bez uwag na odwieczny temat konsolidacji. Ciągle brak istotnej fali konsolidacyjnej, choć wszyscy o niej mówią. Uważa, że mali gracze próbują ratować swoją sytuację finansową poprzez zaangażowanie się w handel mlekiem przerzutowym, zamiast produkcją. Liczą, że tego typu żonglerka finansowa zapewni przetrwanie na kolejne lata. - Moim zdaniem do uruchomienia tej lawiny konsolidacji dojdzie nie poprzez wykup czy przyłączanie małych i słabych zakładów, ale poprzez konsolidację dominujących podmiotów. Ale do tego droga daleka, gdyż rachunek ekonomiczny jest tutaj mniej istotny, niż osobiste antypatie. Być może jedynym rozwiązaniem będzie tutaj zmiana pokoleniowa, która już powoli się dokonuje – mówi prezes ZPPM.

POLECANE

KOMENTARZE: (1)

+ DODAJ KOMENTARZ

Krzysztof J mleczarz 13-06-2017, 10:09:

wypowiedż miałka nic nie wnosi konkretnego .Totalny brak znajomości rynku mleka ,typowy dyletantyzm