PARTNER PORTALU
PARTNERZY PORTALU
partner portalu partner portalu partner portalu

PARTNERZY SERWISU
partner serwisu partner serwisu

Spadła wartość eksportu produktów mleczarskich z UE do Chin

Spadła wartość eksportu produktów mleczarskich z UE do Chin fot. shutterstock
0 0

Według danych Eurostat, w I połowie 2018 r. z Unii Europejskiej do Chin wyeksportowano produkty mleczarskie o łącznej wartości 557 mln EUR, czyli o 14,2% mniejszej  niż w I połowie 2017 r. Wartość sprzedaży do Chin stanowiła 11% całkowitej wartości eksportu produktów mleczarskich z UE w tym okresie - informuje Paweł Wyrzykowski, ekspert rynków rolnych, BGŻ BNP Paribas.

Jak podaje Paweł Wyrzykowski, ekspert rynków rolnych, BGŻ BNP Paribas, największy wpływ na spadek wysyłek do Chin miało mleko w proszku. Wartość jego sprzedaży z UE do Chin zmniejszyła się o 51 mln EUR (o 22% r/r), co wynikało zarówno w mniejszego wolumenu (o 13%), jak i z niższych cen. Mleko w proszku, z 32-proc. udziałem, podobnie jak przed rokiem, pozostało najważniejszym, pod względem wartości, produktem mleczarskim w wymianie z Chinami.

Drugą pozycję pod względem wartości (28%) stanowiły mleko i śmietana płynne. Ich eksport ze Wspólnoty  do Chin zmniejszył się 5% do 154 mln EUR, a w ujęciu ilościowym obniżył się o 10% do 156 tys. t. 

W I połowie 2018 r. wartość eksportu serwatki w proszku do Państwa Środka obniżyła się o 12% (r/r) do 114 mln EUR, chociaż w ujęciu ilościowym sprzedaż spadła tylko o 2% do 88 tys. t. Wartość eksportu jogurtów i pozostałych napojów fermentowanych zmniejszyła się o 8% do 28 mln EUR, ale ich ilość wzrosła o 3% do 13,2 tys. t.

Głęboki spadek eksportu do Chin odnotowało też masło i pozostałe tłuszcze mleczne - w ujęciu wartościowym o 30% do 39 mln EUR. Było to skutkiem mniejszych ilościowych zakupów ze strony Chin, które z UE zaimportowały 5,6 tys. t tych produktów, tj. o 29% mniej niż w I połowie 2017 r.

W I półroczu bieżącego roku, jedynie w przypadku serów i twarogów odnotowano zarówno wartościowy jak i ilościowy wzrost eksportu z UE do Chin. Sprzedaż osiągnęła wartość 43 mln EUR, o 5% większą niż w analogicznym okresie przed rokiem. Ilościowy eksport serów i twarogów zwiększył się o 8% do 8,8 tys. t.

W analizowanym okresie największym unijnym dostawcą produktów mleczarskich na rynek chiński (pod względem wartości) były: Francja (24,9% całkowitej wartości eksportu z UE), Niemcy (18,8%) i Holandia (15,6%). Z Polski do Chin wyeksportowano produkty o łącznej wartości 26 mln EUR, o 6,5% wyższej niż przed rokiem. Nasz kraj z  4,6–proc. udziałem uplasował się na szóstym miejscu, a udział ten w relacji rocznej zwiększył się o 0,9 p. p.

Prezentowane przez  BGŻ BNP Paribas dane dotyczą produktów z taryfy obejmującej kody 0401-0406, co oznacza, że nie uwzględniają produktów mleczarskich w standardzie dla niemowląt, a wg CLAL ich sprzedaż do Państwa środka w I połowie br. osiągnęła 138,0 tys. t i była aż o 30,4% większa niż przed rokiem.

 

POLECANE

KOMENTARZE

+ DODAJ KOMENTARZ

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.