PARTNER PORTALU
PARTNERZY PORTALU
Bakalland - partner portalu Crédit Agricole - partner portalu

Ekspert Sante: Popyt na żywność ekologiczną kreują świadomość i zamożność konsumentów

Ekspert Sante: Popyt na żywność ekologiczną kreują świadomość i zamożność konsumentów Zbigniew Kozłowski, dyrektor ds. Rozwoju Sante A. Kowalski / fot. Żelazna studio
0 0

- Dostępność produktów ekologicznych rośnie i to jest bardzo ważna informacja dla całego rynku, bo to duży i ważny krok do podniesienia świadomości konsumentów. Jednak nadal wiele osób nie rozumie, że większa dostępność produktów ekologicznych to niższe ceny bez względu na to, czy te produkty są sprzedawane w sklepach specjalistycznych, hipermarketach czy dyskontach, a to bezpośrednio powinno przełożyć się na wzrost popytu na te produkty, na czym skorzysta cała branża - mówi w rozmowie z serwisem www.portalspozywczy.pl Zbigniew Kozłowski, dyrektor ds. Rozwoju Sante A. Kowalski.

Dwa czynniki kreują popyt na żywność ekologiczną: świadomość i zamożność społeczeństwa. Zamożność polskich konsumentów rośnie, świadomość nieco gorzej.

- Po to, by budować świadomość konsumentów dot. wartości żywności ekologicznej powołaliśmy Polską Izbę Żywności Ekologicznej, która ma reprezentować całą branżę producentów, rolników ekologicznych, dystrybutorów i jednostki certyfikujące. Zebraliśmy w jednym miejscu cały głos tego rynku, teraz zbieramy siły, żeby zacząć działać. PIŻE powołaliśmy również po to, by zgromadzić środki finansowe na przeprowadzenie kampanii społecznych, które będą promowały cały rynek żywności ekologicznej, zielony listek obecny wyłącznie na certyfikowanych produktach. Chcemy głośno i wyraźnie mówić dlaczego warto po nie sięgać i dlaczego są one droższe niż konwencjonalne – wylicza Zbigniew Kozłowski.

Zbigniew Kozłowski jest również członkiem rady ds. rolnictwa ekologicznego, którą powołał Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi. – To ciekawy organ, mało kto wie, że istnieje, spotykamy się raz na kwartał a do naszych głównych zadań należy opiniowanie, konsultowanie i przedstawianie propozycji rozwiązań systemowych w rolnictwie ekologicznym oraz zgłaszanie inicjatyw w tym zakresie. Opiniujemy i konsultujemy ustawy, które mają realny wpływ na to w jaki sposób są wydawane środki z ministerstwa. W jej skład wchodzi 31 przedstawicieli podmiotów i instytucji działających w sektorze rolnictwa ekologicznego, w tym: uczelni wyższych, instytutów, instytucji sprawujących nadzór nad produkcją ekologiczną, podmiotów doradczych, a także organizacji oraz stowarzyszeń zrzeszających producentów ekologicznych. A są to duże pieniądze z naszych podatków, które mają realny wpływ na podnoszenie świadomości i rozwój sektora – dodaje.

Zmiana struktury rynku

Dotąd mówiło się, że rynek żywności eko w Polsce rośnie ok. 20 proc. rocznie. Zdaniem eksperta w kanale sklepów specjalistycznych można już zapomnieć o takich wzrostach, ze względu na to, że w ostatnim czasie w Polsce mocno zmieniła się struktura sprzedaży żywności organicznej. - Nastąpił spadek sprzedaży w kanałach specjalistycznych za to rośnie dostępność tych produktów i ich sprzedaż w kanale dyskontowym, gdzie jest ona po prostu dużo tańsza np. pod marką własną. Dzięki szerszej dostępności produktów eko ich ceny spadają, co z kolei pozytywnie wpływa na większe zainteresowanie konsumentów tą kategorią. Moim zdaniem największą szansę na rozwój mają podstawowe produkty organiczne, których używamy na co dzień w kuchni czyli wszystkie odpowiedniki żywności konwencjonalnej – dodaje Kozłowski.

NASTĘPNA STRONA

POLECANE

KOMENTARZE: (1)

+ DODAJ KOMENTARZ

maniek rodzinka youtube 19-05-2018, 18:07:

polskie i eko bio i jakość dobry żart soli wypadowej wart