PARTNER PORTALU
PARTNERZY PORTALU
partner portalu partner portalu

Branża mleczarska wciąż za mało innowacyjna. Powinna eksperymentować z ofertą "bezmleczną"?

Branża mleczarska wciąż za mało innowacyjna. Powinna eksperymentować z ofertą "bezmleczną"? fot. shutterstock.com
0 0

- Branża mleczarska mogłaby spróbować pójść tropem branży mięsnej, która eksperymentuje z produktami bezmięsnymi. Polscy producenci mają dostęp do półki, lodówki w supermarkecie. Dlaczego nie wykorzystać tego potencjału do dotarcia do konsumenta z ofertą "bezmleczną"? - zastanawia się Mateusz Kowalewski, prezes zarządu, Hortimex Plus.

- Mleczarstwo w Polsce jest sektorem dość konserwatywnym i nie do końca wynika to z preferencji konsumentów. Owszem, przyzwyczailiśmy się do faktu, że pewna grupa podstawowych produktów nabiałowych, takich jak mleko, sery, twarogi, itp. pozostaje „czysta”, czyli nie zawiera dodatków czy funkcjonalnych składników. Pozostaje jednak spora część rynku, jaką stanowi galanteria typu desery mleczne, napoje, przekąski i inne. Myślę, że tutaj nasza rodzima branża ma jeszcze pole do popisu, bo jak dotąd bardziej zaawansowane produkty wprowadza na rynek głównie zagraniczna konkurencja - komentuje Mateusz Kowalewski.

Jego zdaniem, można spodziewać się poszukiwania „naturalnych” alternatyw dla nadal stosowanych dodatków do żywności, co jest zgodne z trendem „czystej etykiety”. - Spodziewam się rozwoju produktów barwionych żywnością barwiącą lub ekstraktami roślinnymi w miejsce barwników, redukowania różnymi sposobami cukru, poszukiwania nowych smaków, czy dalszego wzbogacania produktów minerałami czy ekstraktami - dodaje.

Jego zdaniem, rynek składników do mleczarstwa jest całkiem bogaty. Prawie każdy z partnerów, których reprezentuje Hortimex, posiada w swojej ofercie substancje dedykowane do mleczarstwa. - Błonniki, aromaty, barwniki, żywność barwiąca, substancje kształtujące strukturę, podnoszące wydajność produkcji, alternatywy dla cukru i tłuszczu, emulgatory, substancje wzbogacające w witaminy czy minerały nie wyczerpują o wiele dłuższej listy składników, które mogą być w mleczarstwie stosowane. O nudzie nie ma mowy. Inną sprawą jest specyfika polskiej branży mleczarskiej, która jest dość konserwatywna. Wystarczy spojrzeć na sklepowe półki, by przekonać się, że produkty rodzimych firm są zazwyczaj dość nisko przetworzone. Bardziej zaawansowana technicznie galanteria jest raczej domeną firm z zagranicznym rodowodem – mówi Mateusz Kowalewski.

Podkreśla, że najpopularniejszą kategorią dodatków są, podobnie jak w wielu innych produktach spożywczych, aromaty. To one nadają pożądany smak wielu produktom. Branża, szczególnie w segmencie deserów, nie może też obyć się bez substancji kształtujących strukturę, czyli skrobi, pektyn, żelatyny czy innych hydrokoloidów (guma guar, mączka chleba świętojańskiego, agar, itp.). Pojawiają się produkty wzbogacane w białko, najlepiej białka mleka lub serwatkowe. Dodawane są też witaminy czy tłuszcze omega-3. W produktach mleczarskich znajdziemy też błonnik, zarówno w formie czystej, jak i dostarczany w postaci różnorodnych zbóż.

NASTĘPNA STRONA

POLECANE

KOMENTARZE: (2)

+ DODAJ KOMENTARZ

daesh 16-08-2017, 12:09:

a o zdrowiu ktoś myśli? jeszcze mniejsze spożycie mleka zaowocuje zwiększeniem częstotliwości występowania nietolerancji laktozy oraz wzrostem wystąpienia osteoporozy - za nietolerancja laktozy pójdzie spadek zainteresowania mlekiem wiec niech branża w zdrowie ludzi nie uderza bo wykopie sobie dołek - pseudo-technolodzy zywnosci specjalisci od jej psucia za bardzo sie już rozpędzaja

Bohdan 11-08-2017, 15:27:

Bardzo ciekawa koncepcja. Tylko dlaczego rosnąca z miesiąca na miesiąc gama serów zagrodowych została pominięta? Małe serowarnie ruszyły pełną parą, wzrosła też paleta serów długo dojrzewających. A co robią więksi wytwórcy? Hortimex Plus np?

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.