PARTNER PORTALU
PARTNERZY PORTALU
Bakalland - partner portalu Crédit Agricole - partner portalu www.nagel-group.com - partner portalu sniezka - partner portalu

Preferencje zakupowe Polaków; jakie produkty kupujemy w sieci, a jakie w sklepach tradycyjnych – raport

Preferencje zakupowe Polaków; jakie produkty kupujemy w sieci, a jakie w sklepach tradycyjnych – raport fot. Shutterstock
0 0

Zakupy online stały się w Polsce zjawiskiem powszechnym. W internecie kupujemy prawie wszystko: odzież, sprzęt AGD i RTV, kosmetyki, a nawet meble i narzędzia do majsterkowania oraz prac ogrodniczych – wynika z raportu zachowań zakupowych konsumentów „Przyszłość zakupów. Najważniejsze trendy w retail dziś i w 2030 roku”.

Badanie zostało przeprowadzone przez Comarch i Kantar TNS w Polsce oraz w pięciu krajach europejskich: Anglii, Holandii, Niemczech, Szwajcarii i we Włoszech. Na pytania odpowiedziało ponad 3 tys. respondentów. Z udzielonych odpowiedzi wynika, że internet jest nie tylko miejscem zakupów ale również źródłem informacji o danych produktach oraz ich cenach.

Telewizory, pralki i lodówki kupujemy w sieci

Oferta sklepów ze sprzętem AGD i RTV w sieci jest bardzo bogata. Nic dziwnego skoro najchętniej kupowaną w internecie kategorią produktów jest właśnie sprzęt elektroniczny. Według wyników badania 33 proc. ankietowanych nabywa pralki, lodówki, odkurzacze itd. w sieci, a sprzęt TV i Hi-Fi 31 proc. konsumentów. 19 proc. respondentów kupuje sprzęt AGD w sieci bez wcześniejszego rozeznania w sklepie stacjonarnym, a 14 proc. zanim kupi w internecie najpierw poszukuje opinii na temat wybranych produktów. Jeśli chodzi o elektronikę to 16 proc. badanych od razu wybiera zakupy online bez konieczności wertowania stron internetowych, natomiast 15 proc. woli „zasięgnąć języka” w sieci, zanim zdecyduje się na zakup.

Polacy w tych kategoriach na tle innych badanych nacji są „przeciętniakami”. 33 proc. naszych wydatków zostawiamy w sieci w przypadku sprzętu  AGD a 31 proc. na akcesoria TV i Hi-Fi. Wyprzedzają nas Niemcy, Holendrzy i Brytyjczycy, tylko Szwajcarzy są bardziej ostrożni w odniesieniu do zakupów online. Na Półwyspie Apenińskim, podobnie jak w Polsce, tylko co trzeci klient decyduje się na zakupy w sieci. Za to w 2030 już ponad połowa Włochów będzie nabywać produkty AGD (55 proc) i sprzęt elektroniczny (52 proc.) w sieci, podczas gdy rynkowa średnia będzie wynosić 48 proc. w przypadku sprzętu gospodarstwa domowego oraz 47 proc. dla kategorii Hi-Fi. Włosi wyprzedzą takie kraje jak Wielka Brytania, Niemcy czy Holandia. 

- Wyniki raportu pokazują, że Polacy stopniowo przenoszą się z zakupami do sieci. Coraz chętniej w sklepach internetowych kupujemy sprzęt AGD i RTV i udział nowoczesnego kanału w całym rynku urośnie o ok. 10 proc. Dodatkowo wielu z nas, nawet jeśli nie decyduje się na zakupy w sieci, to przeszukuje internet w celu zdobycia jak najszerszej wiedzy na temat właściwości danego produktu a także różnic cenowych w poszczególnych sklepach. Aż 47 proc. badanych Polaków kupuje w sklepie stacjonarnym po rozeznaniu online – zauważa Piotr Budzinowski, dyrektor Działu Product Management Comarch ERP.

NASTĘPNA STRONA

POLECANE

KOMENTARZE

+ DODAJ KOMENTARZ

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!