PARTNER PORTALU
PARTNERZY PORTALU
Crédit Agricole - partner portalu Crédit Agricole - partner portalu

Rynek napojów: W pogoni za zdrowiem (analiza)

Rynek napojów: W pogoni za zdrowiem (analiza) fot. shutterstock.com
0 0

Trendy prozdrowotne, które już na dobre zagościły się na rynku żywności, wywierają także znaczący wpływ na rynek napojów. To powoduje stały wzrost kategorii wody butelkowanej oraz soków i nektarów, a także wywołuje innowacje w pozostałych kategoriach.

W poniższej analizie postaramy się pokrótce omówić główne trendy w podstawowych kategoriach napojowych.

Zwycięża woda

Z roku na rok rynek wody w Polsce nieustannie rośnie. Woda jest drugą największą kategorią tzw. dóbr szybkozbywalnych pod względem wartościowym i jest przez Polaków kupowana średnio 12 razy w miesiącu, a w ciągu 15 lat ta częstotliwość wzrosła o 1/5. Dane rynkowe przedstawia spółka Żywiec Zdrój - lider kategorii. Według firmy, w 2017 roku można było zaobserwować nowe trendy rynkowe związane z rozwojem segmentu wód w małych opakowaniach i segment produktów dziecięcych. Sprzedaż małych opakowań o pojemności do 1l, wzrosła o 12% w porównaniu z rokiem poprzednim.

Stale jest potencjał do wzrostu. Badania pokazują, że chociaż rynek wody rośnie bardzo dynamicznie, to wciąż ponad połowa Polaków pije za mało płynów, a 11% z nas w ogóle nie sięga po wodę.

Soki – dojrzały rynek

Rynek produktów do bezpośredniej konsumpcji czyli soków i nektarów owocowych i warzywnych w roku 2017 wyhamował. Po odwróceniu trendu spadkowego z lat 2009 - 2012 i po 4 latach wzrostu, konsumpcja osiągnęła dobry poziom blisko 21 l/osobę, co przekracza o niemal 3 litry średnie spożycie w UE. To rynek duży, dojrzały, dlatego nie należy spodziewać się spektakularnych wzrostów.

Julian Pawlak, prezes Krajowej Unii Producentów Soków (KUPS) przyznaje, że należy uważnie obserwować rozwój różnych kategorii produktów sokowniczych. Wśród nich soki NFC, czyli nie z koncentratu zyskują coraz większe uznanie wśród konsumentów, coraz więcej firm, a nawet gospodarstw ogrodniczych, decyduje się na ich produkowanie W latach 2011-2016 dynamika spożycia w Polsce wyniosła aż 295%, sięgając poziomu 142 mln l. I widać wyraźnie, że rozwój tej kategorii przyczynia się do wzrostu spożycia soków.

Energy drinki a trendy prozdrowotne

Rynek napojów energetyzujących w Polsce rozwija się dynamicznie. Producenci podtrzymują zainteresowanie kategorią inwestując we wprowadzanie nowości – w ostatnim roku na rynku pojawiło się 100 nowych produktów. Istotny dla kategorii jest trend prozdrowotny, stąd tak wiele nowych produktów ma cechy napojów funkcjonalnych lub dodatek naturalnych składników. Widać nowości dotyczące nisko- i bezkalorycznych oraz bezcukrowych energetyków.

Napoje gazowane chcą być fit

Producenci stali się otwarci na innowacje, eksperymentują ze składem produktów, z różnymi słodzikami – tak aby zaspokoić oczekiwania również tych konsumentów, dla których obecny trend prozdrowotny jest kluczowym czynnikiem zakupu. Dlatego popularne marki wprowadzają warianty fit z dodatkiem stewii i obniżoną zawartością kalorii, przy jednoczesnym zachowaniu oryginalnych smaków. Widoczne są także nowe formaty opakowań, w tym puszka PET.

POLECANE

KOMENTARZE: (1)

+ DODAJ KOMENTARZ

Kwas Lidsky najlepszy 17-04-2018, 10:10:

a kwas chlebowy? jak jest robiony prawilnie z brzeczki to jest gazowany i zdrowy

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.