PARTNER PORTALU
PARTNERZY PORTALU
Bakalland - partner portalu Crédit Agricole - partner portalu

Wegetarianizm i weganizm pobudzają innowacyjność branży mleczarskiej

Wegetarianizm i weganizm pobudzają innowacyjność branży mleczarskiej fot. shutterstock.com
0 0

Zdaniem ekspertów, odpowiedzią na potrzeby wegetarian, jest coraz szersza oferta produktowa branży mleczarskiej. A co segment ten szykuje dla wegan lub konsumentów unikających laktozy?

Jednym z ważniejszych trendów, silnie związanym z mleczarstwem jest wegetarianizm. - Eliminacja mięsa stwarza potrzebę odpowiednio dobranej diety wegetariańskiej, która dostarczy do organizmu wszystkie niezbędne składniki odżywcze. Odpowiedzią na potrzeby grupy, która aktualnie stanowi 4 proc. społeczeństwa w Polsce, jest coraz szersza oferta produktowa branży mleczarskiej. W ciągu ostatniego roku aż 11 proc. produktów wdrożonych na rynku było dopasowanych do diety wegetariańskiej (dekadę wcześniej było to odpowiednio 4 proc.) – tłumaczy Marek Dobosz, Menedżer Produktu w firmie Hortimex.

To stwarza ogromne szanse dla produktów wysokobiałkowych. Jak podkreśla Ireneusz Lichota, prezes firmy Zentis Polska, wiele zakładów mleczarskich ma własną linie produktów wysokobiałkowych. - Przykładem nowego produktu wysokobiałkowego jest produkt mleczny o nazwie skyr - produkt wysokobiałkowy beztłuszczowy z Islandii. Produkt jest już dostępny na rynku polskim, ale zdobywa również całą Europę – podkreśla.

Silnie widocznym trendem jest także „Free-from”. - Produkty mleczne bez laktozy, glutenu, czy wolne od GMO to hasła na opakowaniach dostępne już nawet w osiedlowych sklepikach. Uważam, że są to jednak pojęcia dość mocno nadużywane -  nazbyt szerokie oferowanie i konsumowanie produktów mlecznych bez laktozy może działać na szkodę konsumentów. Wielu naukowców stawia tezę, iż eliminacja laktozy „rozleniwia” nasz układ enzymatyczny pogłębiając problem. Podobnie w przypadku glutenu czy GMO, pomijając oczywiście przypadki stanów chorobowych takich jak nietolerancja laktozy, czy alergia na gluten. W tych przypadkach osoby dotknięte schorzeniami na podłożu alergicznym szukają produktów, które spełnią ich potrzeby żywieniowe - dodaje Marek Dobosz.

I dodaje, że szczególne wymogi stawia się przed branżą mleczarską, dla której podstawowym surowcem jest mleko – najpopularniejszy alergen, występujący w żywności. Wielu konsumentów rezygnuje z niego, jednocześnie poszukując zdrowych alternatyw. Rosnącym trendem stają się napoje oparte na surowcach pochodzenia roślinnego (ryż, kokos, soja, migdały). Rynek napojów roślinnych, stanowiących alternatywę dla mleka rośnie z roku na rok – w 2015 jego wartość została wyceniona na 7,4 mld USD, natomiast w 2018 może osiągnąć nawet 16,3 mld USD (dane: Innova Market Insights Dairy). W 2016 roku napoje alternatywne stanowiły 7% globalnego rynku mleczarskiego. Ten kierunek coraz częściej obierają polscy producenci żywności, wprowadzając na rynek produkty zawierające alternatywę dla mleka (jogurty, desery).

NASTĘPNA STRONA

POLECANE

KOMENTARZE: (1)

+ DODAJ KOMENTARZ

burak ze wsi 18-04-2018, 18:00:

człowiek nie potrzebuje do życia ani mięsa ani mleka, nie ma mięsa bez okrucieństwa