PARTNER PORTALU
PARTNERZY PORTALU
partner portalu partner portalu partner portalu

Wegetarianizm i weganizm pobudzają innowacyjność branży mleczarskiej

Wegetarianizm i weganizm pobudzają innowacyjność branży mleczarskiej fot. shutterstock.com
0 0

Zdaniem ekspertów, odpowiedzią na potrzeby wegetarian, jest coraz szersza oferta produktowa branży mleczarskiej. A co segment ten szykuje dla wegan lub konsumentów unikających laktozy?

Jednym z ważniejszych trendów, silnie związanym z mleczarstwem jest wegetarianizm. - Eliminacja mięsa stwarza potrzebę odpowiednio dobranej diety wegetariańskiej, która dostarczy do organizmu wszystkie niezbędne składniki odżywcze. Odpowiedzią na potrzeby grupy, która aktualnie stanowi 4 proc. społeczeństwa w Polsce, jest coraz szersza oferta produktowa branży mleczarskiej. W ciągu ostatniego roku aż 11 proc. produktów wdrożonych na rynku było dopasowanych do diety wegetariańskiej (dekadę wcześniej było to odpowiednio 4 proc.) – tłumaczy Marek Dobosz, Menedżer Produktu w firmie Hortimex.

To stwarza ogromne szanse dla produktów wysokobiałkowych. Jak podkreśla Ireneusz Lichota, prezes firmy Zentis Polska, wiele zakładów mleczarskich ma własną linie produktów wysokobiałkowych. - Przykładem nowego produktu wysokobiałkowego jest produkt mleczny o nazwie skyr - produkt wysokobiałkowy beztłuszczowy z Islandii. Produkt jest już dostępny na rynku polskim, ale zdobywa również całą Europę – podkreśla.

Silnie widocznym trendem jest także „Free-from”. - Produkty mleczne bez laktozy, glutenu, czy wolne od GMO to hasła na opakowaniach dostępne już nawet w osiedlowych sklepikach. Uważam, że są to jednak pojęcia dość mocno nadużywane -  nazbyt szerokie oferowanie i konsumowanie produktów mlecznych bez laktozy może działać na szkodę konsumentów. Wielu naukowców stawia tezę, iż eliminacja laktozy „rozleniwia” nasz układ enzymatyczny pogłębiając problem. Podobnie w przypadku glutenu czy GMO, pomijając oczywiście przypadki stanów chorobowych takich jak nietolerancja laktozy, czy alergia na gluten. W tych przypadkach osoby dotknięte schorzeniami na podłożu alergicznym szukają produktów, które spełnią ich potrzeby żywieniowe - dodaje Marek Dobosz.

I dodaje, że szczególne wymogi stawia się przed branżą mleczarską, dla której podstawowym surowcem jest mleko – najpopularniejszy alergen, występujący w żywności. Wielu konsumentów rezygnuje z niego, jednocześnie poszukując zdrowych alternatyw. Rosnącym trendem stają się napoje oparte na surowcach pochodzenia roślinnego (ryż, kokos, soja, migdały). Rynek napojów roślinnych, stanowiących alternatywę dla mleka rośnie z roku na rok – w 2015 jego wartość została wyceniona na 7,4 mld USD, natomiast w 2018 może osiągnąć nawet 16,3 mld USD (dane: Innova Market Insights Dairy). W 2016 roku napoje alternatywne stanowiły 7% globalnego rynku mleczarskiego. Ten kierunek coraz częściej obierają polscy producenci żywności, wprowadzając na rynek produkty zawierające alternatywę dla mleka (jogurty, desery).

NASTĘPNA STRONA

POLECANE

KOMENTARZE: (3)

+ DODAJ KOMENTARZ

vdcdfgf 10-06-2018, 19:38:

Polacy chcą żywności wolnej od śmiecia GMO . Tylko taką mogę kupić i dać komuś zarobić.

Lukasz 26-04-2018, 10:58:

Dokładnie. Rośliny strączkowe lepsze od mięsa, czyli kawałka mięśni z krwią i tłuszczem blee
A mleko jest dla cieląt a nie dla człowieka, koniec, kropka.

burak ze wsi 18-04-2018, 18:00:

człowiek nie potrzebuje do życia ani mięsa ani mleka, nie ma mięsa bez okrucieństwa

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.