PARTNER PORTALU
PARTNERZY PORTALU
Bakalland - partner portalu Crédit Agricole - partner portalu www.nagel-group.com - partner portalu

Żywność ekologiczna w Polsce - raport

Żywność ekologiczna w Polsce - raport fot. shutterstock
0 0

Wartość rynku ekologicznej żywności w Polsce w 2015 roku wynosiła 167 mln euro (ok. 700 mln zł.), a przeciętny Polak wydał w 2015 r. na żywność ekologiczną 4 euro. Prognozuje się, że w 2017 roku osiągnie 1 mld. zł. Rynek żywności BIO stanowi zaledwie 0,5% polskiego rynku spożywczego (2016 r.). Dla porównania, w krajach Europy Zachodniej rynek BIO stanowi 2-8% rynku spożywczego. Rynek w Polsce rozwija się jednak bardzo dynamicznie, 10-20% w skali roku - wynika z raportu IMAS International "Żywność ekologiczna w Polsce 2017".

Żywność ekologiczna zgodnie z zasadami zawartymi w rozporządzeniu Unii Europejskiej to żywność wyprodukowana przynajmniej w 95% w sposób ekologiczny, a więc bez użycia nawozów sztucznych i chemicznych środków ochrony roślin, przy zachowaniu żyzności gleby, różnorodności biologicznej oraz poszanowania środowiska naturalnego. Wszystkich producentów, pośredników i przetwórców biorących udział w produkcji i obrocie żywnością ekologiczną obowiązują jednakowe unijne przepisy, od wytworzenia produktu do dostarczenia konsumentowi. Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przygotowało Ramowy Plan Działań dla Żywności i Rolnictwa Ekologicznego w Polsce na lata 2014-2020. Głównym celem tego planu jest rozwój rolnictwa ekologicznego oraz rynku żywności ekologicznej.

Polskie przetwórstwo ekologiczne to w większości przetwórstwo owocowo-warzywne oraz produktów przemiału zbóż (łącznie 54%).

1. lipca 2010r. Unia Europejska wprowadziła unijne logo produkcji ekologicznej. Unijne logo produktów ekologicznych to połączenie flagi Unii Europejskiej oraz liścia, który symbolizuje naturę i ideę zrównoważonego rozwoju.

Ceny produktów ekologicznych są o wiele wyższe od produktów konwencjonalnych (przeważnie od 50% wzwyż, ale zdarzają się kategorie produktów droższe o niecałe 20%). Duże różnice w cenach między eko a konwencjonalną żywnością wynikają z wysokich kosztów produkcji, logistyki oraz małej skali produkcji. Jest to naturalna sytuacja rynku w fazie wzrostu, wraz z jego rozwojem różnice te będą się zmniejszały - wynika z raportu IMAS International "Żywność ekologiczna w Polsce 2017".

- Cena jest jednym z podstawowych czynników warunkujących zakup. Świadomość Polaków zmienia się i coraz więcej z nich nie tylko interesuje się zdrowiem, ale też jest w stanie dopłacić do produktu lepszej jakości. Sprzyja temu trend i moda na zdrowie oraz coraz więcej kampanii informacyjnych, które w ciekawy i trafiony sposób wpływają na decyzje zakupowe Polaków - mówi Krystyna Radkowska, prezes zarządu Polskiej Izby Żywności Ekologicznej.

NASTĘPNA STRONA

POLECANE

KOMENTARZE

+ DODAJ KOMENTARZ

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!