PARTNER PORTALU
PARTNERZY PORTALU
Crédit Agricole - partner portalu Crédit Agricole - partner portalu

Asseco na EEC: W Afryce potrzebne są dobry research i wsparcie polskich placówek

Asseco na EEC: W Afryce potrzebne są dobry research i wsparcie polskich placówek Cezary Miksa, dyrektor nadzorujący rynki Bliskiego Wschodu i Afryki Asseco, fot.: PTWP
0 0

– Nie wszystkie informacje można znaleźć w internecie. Bardzo przydaje się wsparcie polskich lokalnych placówek. To, co w naszym przypadku było kluczowe, to możliwość organizacji pierwszej wizyty w danym kraju. Otwiera to drzwi. Powoduje, że jesteśmy poważniej traktowani  – mówił Cezary Miksa, dyrektor nadzorujący rynki Bliskiego Wschodu i Afryki Asseco, podczas Forum Gospodarczego Europa Centralna-Afryka. Polskie firmy w Afryce, które odbyło się 14 maja 2018 roku w ramach X Europejskiego Kongresu Gospodarczego.

– Jesteśmy największą firmą informatyczną w Europie Centralno-Wschodniej i 6. największym producentem oprogramowania w Europie. Zatrudniamy ponad 22 tys. ludzi na świecie. Moja przygoda z Afryką zaczęła się ponad 5 lat temu. Zaczynaliśmy w Etiopii. Obecnie jesteśmy obecni także w Angoli i Nigerii. Prowadzimy negocjacje w działaniach handlowych w takich krajach, jak Tanzania czy Togo – wymieniał Cezary Miksa.

Dyrektor nadzorujący rynki Bliskiego Wschodu i Afryki Asseco opowiedział, jak wybierano kraje na inwestycje. –Z jednej strony można powiedzieć, że na starcie celujemy w większe rynki i gospodarki, ponieważ dużą częścią naszego biznesu jest sektor bankowy i instytucji publicznych. Im większy kraj, tym większa skala biznesu i potrzeby IT. Jest tez inny klucz – klucz naszych ambasad i przedstawicielstw za granicą. W przypadku Etiopii, Nigerii i Angoli to się pokrywało – tłumaczył.

Prelegent podkreślił, że w prowadzeniu biznesu w krajach afrykańskich bardzo pomaga autoryzacja ze strony ambasady. Bardzo ważny jest również dobry research. Przy czym dostęp do informacji nie jest łatwy.

– Nie wszystkie informacje można znaleźć w internecie. Bardzo przydaje się wsparcie polskich lokalnych placówek. To, co w naszym przypadku było kluczowe, to możliwość organizacji pierwszej wizyty w danym kraju. Placówka może nas wesprzeć w umówieniu spotkania w ministerstwie lub zaanonsowania w dużej firmie. Otwiera to drzwi. Powoduje, że jesteśmy poważniej traktowani, niż gdybyśmy chcieli dotrzeć prze e-mail – przyznał.

Warto nie tylko uczestniczyć w wyjeździe ministra czy wiceministra, ale też zostać na miejscu parę dni dłużej. To dobra okazja, by poznać kraj.

Istotne są też rozmowy z ekspertami poprzedzające wyjazd. – Przed pierwszą nasza wizytą w Etiopii spotkaliśmy się z ekspertami z Uniwersytetu Warszawskiego, żeby dowiedzieć się czegoś więcej o tej kulturze – wskazał.

Jeżeli chodzi o typy działania na danym rynku, to, jak przyznał prelegent: co kraj, to obyczaj. – W Etiopii na dosyć wczesnym etapie związaliśmy się projektem z rządową agencją do spraw informatyzacji. Jednocześnie, dosyć szybko odkryliśmy że rynek IT jest tam mało rozwinięty i że nie znajdziemy firmy, będącej potencjalnym celem akwizycyjnym. Zdecydowaliśmy się na działalność obszarową. W Nigerii poznaliśmy ciekawych ludzi, którzy przekonali nas, że z potencjałem Asseco możemy zbudować firmę od zera i osiągnąć sukces. W trzecim kraju, Angoli, w którym obsługujemy ponad 80 proc banków, zdecydowaliśmy się na akwizycję portugalskiej spółki. Trzy kraje. Trzy różne metody. Jeden wspólny mianownik. Zawsze korzystaliśmy z misji ekonomicznych – tłumaczył.

Jak podkreślił, Asseco stara się w Afryce budować lokalną wartość dodaną. –  Mamy projekt w Etiopii i Nigerii, w Angoli działa Asseco Academy. Szkolimy świeżo upieczonych absolwentów z obsługi naszego oprogramowania – wymieniał.

Cezary Miksa był prelegentem Forum Gospodarczego Europa Centralna-Afryka. Polskie firmy w Afryce, które odbyło się 14 maja 2018 roku w ramach X Europejskiego Kongresu Gospodarczego.

POLECANE

KOMENTARZE

+ DODAJ KOMENTARZ

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.