PARTNER PORTALU
PARTNERZY PORTALU
partner portalu partner portalu

Badanie: Przybywa firm czekających na płatności

Badanie: Przybywa firm czekających na płatności fot. shutterstock
0 0

Lepsza koniunktura gospodarcza nie poprawia dyscypliny płatniczej firm – uważa 47 proc. przedsiębiorców i jest ich nieznacznie więcej niż uznających, że sytuacja wygląda inaczej - 44 proc. Potwierdza to powiększającą się grupa firm, którym odbiorcy nie płacą za towar i usługi nawet - 60 dni po terminie wymagalności. Obecnie problemy z uzyskiwaniem należności w ciągu sześciu minionych miesięcy zgłasza już 53 proc. przedstawicieli MSP. To trzecia z kolei fala badania BIG InfoMonitor, pokazująca rozprzestrzenianie się kłopotów.

Mimo, że szacunkowy wzrost PKB w ostatnim kwartale 2017 r. przebił 5 proc. r/r, a wzrost gospodarczy w całym minionym roku osiągnął 4,6 proc. i był najwyższy od 6 lat, to zdaniem 47,2 proc. reprezentantów mikro, małych i średnich przedsiębiorstw nie wpłynęło to korzystnie na wzajemne płatności firm. Dlaczego? – Niestety niska moralność płatnicza wielu przedsiębiorstw, które opóźnianie płatności mają już w DNA, bez względu na to ile pieniędzy jest na koncie, nie pozwalają wielu przedsiębiorcom na optymistyczną ocenę sytuacji – zauważa Sławomir Grzelczak, prezes BIG InfoMonitor. Na rynku funkcjonuje sporo firm, które nie regulują zobowiązań, ponieważ w swojej polityce działania mają kredytowanie się kosztem innych i koniunktura nic tu nie zmienia, uważa 44,5 proc. badanych przedsiębiorstw, które są zdania, że lepsza koniunktura gospodarcza nie poprawia dyscypliny płatniczej. Jednocześnie niemal co czwarty przedstawiciel mikro, małych i średnich firm jest przekonany, że moralność płatnicza nie zależy od koniunktury gospodarczej, częściej uważają tak reprezentanci firm usługowych oraz małych zatrudniających od 10 do 49 osób. Podobny odsetek (ok. 23 proc.) stwierdza, że firmy same nie otrzymują płatności, więc nie płacą innym.

Nie wszyscy w ogóle odczuwają pozytywną zmianę w gospodarczym otoczeniu. W opinii ponad 29 proc. badanych koszty ogólne prowadzenia biznesu są tak wysokie, że pochłaniają zysk, w związku z czym wynik firmy nie poprawia się. Dokładnie tyle samo przedsiębiorców, nie wchodząc w szczegóły, informuje, że po prostu nie dostrzega poprawy koniunktury ekonomicznej. A zdaniem blisko 16 proc. wzrost gospodarczy jest za niski aby wpływać na poprawę płatności. 8,5 proc. uważa, że lepsza koniunktura dotyczy innych branż i dużych firm, ale nie ich.

- W efekcie, co może się wydać zaskakujące, nieznacznie ale jednak wzrósł odsetek firm skarżących się na problemy z płatnościami od kontrahentów. Na przełomie IIV kw. 2017 r. oraz I kw. 2018 r. wyniósł 53 proc. wobec 52 proc. w III kw. zeszłego roku – zwraca uwagę Sławomir Grzelczak. Wśród firm informujących o problemach z płatnościami, szczególnie wyróżniają się firmy handlowe oraz zatrudniające od 10 do 49, obie grupy istotnie częściej podają, że w ostatnim półroczu miały w portfelu należności nieopłacone przez ponad 60 dni.

NASTĘPNA STRONA

POLECANE

KOMENTARZE

+ DODAJ KOMENTARZ

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.