PARTNER PORTALU
PARTNERZY PORTALU
Bakalland - partner portalu Crédit Agricole - partner portalu

Co piąty polski e-konsument kupuje żywność w sieci

Co piąty polski e-konsument kupuje żywność w sieci fot. shutterstock
0 0

Żywność przez internet kupuje 22 proc. e-konsumentów. Co trzeci poszukuje informacji o tego typu produktach w sieci, ale ostatecznego zakupu dokonuje w realu. W związku z planowanym ograniczeniem handlu w niedzielę Gemius sprawdził kto i w jaki sposób kupuje żywność w internecie.

Co piąty polski e-konsument (22 proc.) kupił w sieci produkty spożywcze, a 27 proc. planuje taki zakup w przyszłości (źródło: E-commerce w Polsce 2017. Gemius dla e-Commerce Polska). Wśród osób kupujących w zagranicznych e-sklepach takie doświadczenie ma za sobą 8 proc. konsumentów. Na tle rynku są to stosunkowo niskie wskazania. Dla porównania – zakup odzieży (będącej liderem zestawienia produktów kupowanych w internecie) potwierdza 73 proc. badanych, a planuje 34 proc.

─ W Polsce handel w niedzielę istniał od zawsze, w przeciwieństwie do Niemiec czy Austrii, dlatego nie wiemy jak bardzo jego brak wpłynie na gospodarkę ─ komentuje Krzysztof Zieliński, ekspert Gemiusa. ─ Nawyk odwiedzania sklepów w niedzielę, często poprzedzany uczestnictwem w obrzędach religijnych, pełni również funkcję rodzinną. Dzieci przestają korzystać z komputerów i spędzają czas z rodzicami, przy okazji zakupów udają się do kina lub na lody. Zakupowa migracja z offline do online może przenieść ciężar pracy z kasjerów na kurierów, którzy mogą pracować w niedzielę. Osoby obecnie kupujące w internecie produkty spożywcze, mogą zwiększyć wielkość i asortyment koszyka. Zmieni się również strategia reklamowa retailu, co może odbić się na wydatkach mediowych na przykład na silnej promocji e-sklepów należących do największych sieci. Parafrazując Lejzorka Rojtszwańca skoro w niedzielę zamykają tradycyjne sklepy, to będą otwierać w internecie, więc wróżę rozwój rynku e-grocery ─ dodaje Zieliński.

Do kupowania żywności w sieci częściej przyznają się kobiety (27 proc. w porównaniu do 16 proc. wskazań wśród mężczyzn), osoby w wieku powyżej 50 lat (30 proc.) oraz z wyższym wykształceniem (31 proc.).

Liderem serwisów internetowych sprzedających artykuły spożywcze jest marka Tesco – z pamięci wymienia ją 19 proc. badanych. Kolejne miejsca w zestawieniu zajęły Allegro (8 proc.) i Alma (6 proc.). Jedna trzecia badanych (32 proc.) deklaruje, że sprawdza informacje o wybranych produktach spożywczych w sieci, a następnie kupuje je w sklepach tradycyjnych (tzw. efekt ROPO).

POLECANE

KOMENTARZE

+ DODAJ KOMENTARZ

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!