PARTNER PORTALU
PARTNERZY PORTALU
partner portalu partner portalu

EEC 2018: Trzecia dekada budowy polskiego biznesu spożywczego – sukcesy i wyzwania (relacja)

EEC 2018: Trzecia dekada budowy polskiego biznesu spożywczego – sukcesy i wyzwania (relacja) Uczestnicy sesji "Trzecia dekada budowy polskiego biznesu spożywczego – sukcesy i wyzwania" na EEC 2018, fot. PTWP
Zdjęcie numer 1 - galeria: EEC 2018: Trzecia dekada budowy polskiego biznesu spożywczego – sukcesy i wyzwania (relacja) Zdjęcie numer 2 - galeria: EEC 2018: Trzecia dekada budowy polskiego biznesu spożywczego – sukcesy i wyzwania (relacja) Zdjęcie numer 3 - galeria: EEC 2018: Trzecia dekada budowy polskiego biznesu spożywczego – sukcesy i wyzwania (relacja) Zdjęcie numer 4 - galeria: EEC 2018: Trzecia dekada budowy polskiego biznesu spożywczego – sukcesy i wyzwania (relacja) Zdjęcie numer 5 - galeria: EEC 2018: Trzecia dekada budowy polskiego biznesu spożywczego – sukcesy i wyzwania (relacja) Zdjęcie numer 6 - galeria: EEC 2018: Trzecia dekada budowy polskiego biznesu spożywczego – sukcesy i wyzwania (relacja) Zdjęcie numer 7 - galeria: EEC 2018: Trzecia dekada budowy polskiego biznesu spożywczego – sukcesy i wyzwania (relacja) Zdjęcie numer 8 - galeria: EEC 2018: Trzecia dekada budowy polskiego biznesu spożywczego – sukcesy i wyzwania (relacja)
0 0

Początek lat 90 był czasem chaosu, ale i wielkich możliwości. Najodważniejsi skorzystali z nich budując firmy, które są dziś największymi graczami na rynku żywności w Polsce. Po inwestowaniu w moce produkcyjne, producenci postawili na jakość, a dziś kluczem do sukcesu jest innowacyjność. Wyzwaniem dla branży jest z kolei niechęć młodego pokolenia do przejmowania biznesów założonych przez rodziców - to wnioski płynące z sesji "Trzecia dekada budowy polskiego biznesu spożywczego – sukcesy i wyzwania" na Europejskim Kongresie Gospodarczym EEC 2018.

W pierwszej części debaty paneliści dzielili się swoimi opiniami na temat tego jak zmieniał się polski rynek żywności od początku lat. 90.

Zenon Daniłowski, prezes zarządu Makaronów Polskich przyznał, że w 1989 roku, podobnie jak wielu Polaków, uwierzył, że może zostać biznesmenem.

- Wielu wówczas w to uwierzyło, dzięki czemu mieliśmy boom przedsiębiorczości. Te trzy dekady były ze wszech miar udane. Nawet ci, którym nie udało się odnieść spektakularnego sukcesu, wiele się nauczyli. Można było także zarobić przyzwoite pieniądze - dodał.

Jego zdaniem do 2000 r. polskie firmy skupiały się przede wszystkim na zwiększaniu mocy produkcyjnych, następnie walczyły o podnoszenie jakości swoich produktów, a w trzeciej dekadzie skupiły się na poszukiwaniu innowacji.

- Uważa on, że kolejnym wyzwaniem, przed którym stoją polskie firmy spożywcze, jest inwestowanie w marketing. - Wielu przedsiębiorców, w tym ja, nie ma odwagi poważnie zainwestować w marketing. Działamy jako producenci marek własnych czy w biznesie B2B. Jest to oczywiście działalność rentowna, ale zyski są mniejsze niż mogłyby być – uważa.

Robert Jankowski, prezes zarządu Pamapol S.A. podsumował czas rozwoju polskiego rynku spożywczego z perspektywy - jak to określił - "menedżera najemnego" pracującego dla dużych koncernów międzynarodowych.

Trzy dekady rozwoju biznesu prezes Pamapolu podzielił na etapy. Pierwszy w jego ocenie trwał w latach dziewięćdziesiątych i dwutysięcznych. Wówczas koncerny budowały świadomość swoich marek, dystrybucję i wiązały konsumentów z tymi markami poprzez marketing.

- Polski biznes w tym czasie budował fabryki, moce produkcyjne, a koncerny zachodnie już wtedy budowały więź konsumentów z markami, o czym polski biznes jeszcze wtedy nie myślał. Niestety, żadnej polskiej firmie nie udało się zbudować marki na skalę europejską, a niewielu polskim producentom udało się wykreować marki, które mogą konkurować w Polsce z markami zachodnimi – uważa Robert Jankowski.

NASTĘPNA STRONA

POLECANE

KOMENTARZE

+ DODAJ KOMENTARZ

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.