PARTNER PORTALU
PARTNERZY PORTALU
Bakalland - partner portalu Crédit Agricole - partner portalu

Port Gdańsk z rekordowym przeładunkiem w 2017 roku

Port Gdańsk z rekordowym przeładunkiem w 2017 roku Port Gdańsk, fot. PTWP
0 0

Port Gdańsk w 2017 r. przeładował rekordowe 40,6 mln ton ładunków, czyli o prawie 9 proc. więcej niż rok wcześniej. Najwięcej przeładowano: kontenerów, paliw płynnych i węgla. Przeładunki kontenerów wzrosły o 22 procent. Port dostał zielone światło na rozbudowę.

"Na wynik wpłynęły przede wszystkim wyższe przeładunki w ostatnim kwartale 2017 r., w którym Port obsłużył ponad 12 mln ton" - zaznaczył we wtorek podczas konferencji prasowej prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk (ZMPG) Łukasz Greinke. Zwrócił uwagę, że "zarząd chwali się wynikami, przeładunkami kontrahentów działających na terenie portu i to przed nimi chyli czoła". "Jesteśmy od tego, żeby im pomagać, umożliwiać przeładunek jak największej ilości towarów" - dodał prezes.

Zaznaczył, że ubiegłoroczny, rekordowy wynik portu może spowodować, że port w Gdańsku +wskoczy+ na piąte miejsce największych portów na Bałtyku. W ub. roku był na szóstym miejscu.

Uczestniczący w konferencji prasowej wiceminister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Grzegorz Witkowski ocenił, że "imponujący wynik przeładunków, ten historyczny dzień pokazuje, że przez najbliższe 30-40 lat światowy handel będzie opierał się na żegludze morskiej". "Dlatego posiadanie takiego miejsca jak port w Gdańsku czy w ogóle port na Bałtyku jest kluczowe" - dodał. Podkreślił, że ZMPG "dostaje +zielone światło+ na rozbudowę portu". Minister przyznał, że resort "liczy na przyspieszenie prac odnośnie budowy nowego Portu Centralnego w Gdańsku". Planuje się przeznaczyć kilkaset hektarów terenu Zatoki Gdańskiej pod nowe, uniwersalne terminale. Pierwsze mogą być gotowe w 2024 roku.

"ZMPG może śmiało rozpoczynać przetargi na studium wykonalności (ZMPG ogłosił pod koniec 2017 r. przetarg na studium wykonalności - PAP), na prace koncepcyjne, na wybór operatorów przyszłego portu" - tłumaczył wiceminister. Wiceprezes ZMPG ds. infrastruktury Marcin Osowski podkreślił, że +zielone światło+ jest konieczne, dlatego, że Port Centralny "oprócz wielu zwolenników cały czas ma też wielu przeciwników czy sceptyków". "Rezerwy portu w Gdańsku są duże, ale głównie jeśli chodzi o przepustowość rurociągów, jeżeli chodzi np. o nabrzeża głębokowodne to port ma już maksymalne wykorzystanie" - uzasadniał. Greinke podkreślił, że "Port Centralny nie powstanie wcześniej, zanim nie będziemy mieli konkretnego kontrahenta, operatora na jeden, drugi czy trzeci terminal".

NASTĘPNA STRONA

POLECANE

KOMENTARZE

+ DODAJ KOMENTARZ

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!