PARTNER PORTALU
PARTNERZY PORTALU
partner portalu partner portalu partner portalu

Oleje kokosowe - co wiedzą o nich polscy importerzy, a czego nie wiedzą konsumenci

Oleje kokosowe - co wiedzą o nich polscy importerzy, a czego nie wiedzą konsumenci fot. shutterstock.com
0 0

- Kokos to nie zielona oliwka - olej typu virgin ma różne standardy dla różnych tłuszczów roślinnych – podkreśla Ewa Wikieł, Export Development Manager w firmie Ceylonka. Na łamach portalspozywczy.pl zwraca uwagę na nieprawidłowe informacje na etykietach olejów kokosowych pakowanych w Polsce oraz radzi, po czym importer może rozpoznać jakość olejów kokosowych, a jak klient będąc w sklepie może szybko rozróżnić i ocenić olej.

Ewa Wikieł zwraca uwagę na dwa określenia, które pojawiają się na etykietach olejów kokosowych i brzmią dość tajemniczo dla konsumentów, a są ważne, aby dobrze rozumieć opis, a tym samym jakość produktu. Pierwszy to kernel, czyli miąższ kokosa (biała cześć po przekrojeniu świeżego owocu), a drugi – kopra (ususzony kernel).

Olej kokosowy jest wytwarzany w gatunku palmy Cocos nucifera L.

- Olej kokosowy tak jak inne oleje i oliwy podlega standaryzacji. Dla oleju kokosowego te standardy wyznaczyła międzyrządowa organizacja APCC (Asian Pacific Coconut Community), działającą od 1969 roku, pod egidą United Nations Economic and Social Commission for Asia and the Pacific (UN-ESCAP) zrzeszająca 18 krajów, z których pochodzi 85% światowej produkcji oleju kokosowego. APCC działa oczywiście we współpracy z rządami krajów, np. na Sri Lance jest specjalny organ kontrolujący uprawy i jakość produkcji – Coconut Development Board – mówi Ewa Wikieł.

Dodaje, że analogicznie jak dla innych tłuszczów roślinnych, olej kokosowy jest oceniany przez takie parametry jak m.in.: kwasowość, stopień nasycenia tlenem, wilgotność, saponifikacja, liczba jodowa. Ważny jest również sposób tłoczenia i cel użytkowy oleju.

- Oleje kokosowe przeznaczone do żywności klasyfikują się na: virgin, white coconut (u nas często opisywany po prostu jako olej kokosowy), rafinowany (RBD) – mówi.

Virgin czy extra virgin?

Jak tłumaczy Ewa Wikieł, w standaryzacji produkcji olej kokosowy typu virgin to olej wyłącznie z miąższu świeżych kokosów tłoczony na zimno. Zerwany kokos (na Sri Lance zdjęty z drzewa, a nie taki który spadnie, gdyż ten już jest uznawany jako gorszej jakości) nie powinien być przetrzymywany dłużej przed produkcją oleju jak kilka dni. Ten fakt warunkuje sezonowość cenową oleju virgin w przeciwieństwie do innych kategorii oleju kokosowego i to fakt dość trudno rozumiany i akceptowany przez kupców.

- W oficjalnej standaryzacji APCC olej - typ virgin nie występuje z określeniem extra virgin. Gdy widzimy takie określenie na etykiecie, to traktujmy go jako nazewnictwo marketingowe. Faktem jest, że są 2 gatunki oleju virgin i kupcy często pytają się właśnie o extra virgin, i co wtedy z tym fantem zrobić – sprzedawcy i ja również w odpowiedzi - ofertujemy olej virgin gatunek 1 czyli taki z najwyższymi parametrami jakościowymi, niemniej gatunek 2 to również produkt o wysokiej jakości gdyż tzw. widełki parametrów dla oleju virgin są wąskie. To wynika to z faktu, że w przeszłości ten olej był stosowany głównie w medycynie i farmacji. Zgodnie z moją wiedzą tylko oliwa z oliwek ma w swojej oficjalnej standaryzacji gatunek extra virgin - tłumaczy Ewa Wikieł.

NASTĘPNA STRONA

POLECANE

KOMENTARZE

+ DODAJ KOMENTARZ

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.